Pandemia a revitalizat piața tabletelor aflată într-un declin accentuat până în 2019. Tabletele au fost pentru câțiva ani vedetele pieței PC-urilor, dar după 2014 vânzările au intrat într-un declin evident. Factori precum creșterea dimensiunii ecranelor la telefoanele inteligente și popularizarea phabletelor au determinat o eroziune constantă a pieței tabletelor. Până la începutul lui 2020 se părea că această piață era condamnată la o descreștere de durată. În contrast evident cu alte piețe, cea a tabletelor a fost revigorată de schimbarea de paradigmă generată de pandemie. Comenzile făcute de către instituțiile de învățământ și necesitatea tuturor membrilor unor familii de a se conecta la internet cu dispozitive cu ecrane suficient de generoase au relansat o piață care părea că este pe moarte.
În trimestrul 3 piața tabletelor a performat, cu excepția Amazon toți marii producători de tablete și-au crescut livrările comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Evoluția pieței mondiale a tabletelor în T3 2020 (milioane, %)
Producător | Livrări T3 2020 (milioane) |
Cotă de piață T3 2020 |
Livrări T3 2019 (milioane) |
Cotă de piață T3 2019 |
Creștere % la 12 luni |
Apple | 13,9 | 29,2% | 11,8 | 31,1% | 17,4% |
Samsung | 9,4 | 19,8% | 5,0 | 13,0% | 89,2% |
Amazon | 5,4 | 11,4% | 5,5 | 14,4% | -1,2% |
Huawei | 4,9 | 10,2% | 3,7 | 9,6% | 32,9% |
Lenovo | 4,1 | 8,6% | 2,5 | 6,6% | 62,4% |
Alte firme | 9,9 | 20,9 | 9,6 | 25,3% | 31,1% |
Total | 47,6 | 100% | 38,1 | 100% | 24,9% |
În T3 2020 Apple a livrat 13,9 milioane tablete, cu 2,1 milioane de unități în plus față de T3 2019. Livrările companiei au crescut cu 17,4%, dar aceasta a performat sub piață și a pierdut 2% din cotă. Cotă de piață era 31,1% în T3 2019 și acum este 29,2%.
Celălalt producător american, Amazon a ratat ocazia să-și întărească poziția pe piață. În T3 2020, compania a avut vânzări mai mici cu 100 de mii de unități. Pe fondul creșterii pieței, cota Amazon a scăzut puternic, de la 14,4% la 11,4%.
Performerul trimestrului a fost Samsung. Compania sud-coreeană a livrat în T3 2020 9,4 milioane de tablete, cu 4,4 milioane mai mult ca în T3 din 2019. Procentual creșterea este de 89,2%. Firma a reușit să-și majoreze cota de piață de la 13% la 19,8% și a urcat pe locul doi în clasamentul producătorilor.
Huawei și Lenovo au performat mai bine ca piața. Huawei a livrat în T3 2020 4,9 milioane de tablete, cu 1,2 milioane mai multe unități ca în T3 2019, o creștere cu 32,9%. În aceeași perioadă, cota de piață a companiei a crescut de la 9,6% la 10,2%. Lenovo a livrat 4,1 milioane de tablete în T3 2020, o creștere cu 1,6 milioane de unități sau cu 62,4%. Cota de piață a crescut de la 6,6% la 8,6%.
Restul producătorilor au crescut nesemnificativ, sub performanțele pieței. Aceștia au livrat 9,9 milioane de unități, o creștere cu doar 300 de mii de tablete. Cota lor de piață a scăzut de la 25,3% la 20,9%. Scăderea semnalează concentrarea pieței și preferința consumatorilor pentru produse premium.
Cum a evoluat piața raportat la 2019
De asemenea, comparând livrările totale din T3 2020 cu cele din T3 2019 constatăm faptul că pe piață au ajuns cu 9,5 milioane unități în plus, ceea ce înseamnă o creștere a pieței cu 24,9%. Altfel spus, pandemia a revitalizat piața tabletelor. Evoluția de pe piața tabletelor este remarcabilă într-un an în care consumul a avut o tendință evidentă de scădere.
Piața tabletelor a cunoscut un reviriment spectaculos, nu credem că trendul va continua după finalizarea pandemiei. Creșterea cererii de tablete se explică mai degrabă prin achizițiile publice și prin nevoia unor familii de a avea un ecran în plus. Trimestrul trei a culminat cu începerea anului școlar în majoritatea țărilor lumii, fapt care, în contextul pandemiei, a însemnat o creștere a cererii pentru acest tip de dispozitive.