Categorii
Piața externă

Piața tabletelor a fost revitalizată de către pandemie

Până la începutul anului 2020 piața mondială a tabletelor era într-un declin evident. Creșterea dimensiunii telefoanelor inteligente, popularizarea phabletelor și capacitatea acestora de a suplini tabletele, au făcut ca acestea din urmă să-și piardă importanța. Pandemia și mutarea educației în mediul on-line au determinat o revitalizare neașteptată a pieței tabletelor.

Tabletele au fost pentru câțiva ani vedetele pieței PC-urilor, dar după 2014 vânzările au intrat într-un declin evident. Factori precum creșterea dimensiunii ecranelor la telefoanele inteligente și popularizarea phabletelor au determinat o eroziune constantă a pieței tabletelor. Până la începutul lui 2020 se părea că această piață era condamnată la o descreștere de durată. În contrast evident cu alte piețe, cea a tabletelor a fost revigorată de schimbarea de paradigmă generată de pandemie. Comenzile făcute de către instituțiile de învățământ și necesitatea tuturor membrilor unor familii de a se conecta la internet cu dispozitive cu ecrane suficient de generoase au relansat o piață care părea că este pe moarte.

Evoluția pieței mondiale a tabletelor în T3 2020 (milioane, %)

Producător Livrări T3 2020
(milioane)
Cotă de piață
T3 2020
Livrări T3 2019
(milioane)
Cotă de piață
T3 2019
Creștere %
la 12 luni
Apple 13,9 29,2% 11,8 31,1% 17,4%
Samsung 9,4 19,8% 5,0 13,0% 89,2%
Amazon 5,4 11,4% 5,5 14,4% -1,2%
Huawei 4,9 10,2% 3,7 9,6% 32,9%
Lenovo 4,1 8,6% 2,5 6,6% 62,4%
Alte firme 9,9 20,9 9,6 25,3% 31,1%
Total 47,6 100% 38,1 100% 24,9%
Sursă: https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS46973520

În trimestrul 3 piața tabletelor a performat, cu excepția Amazon toți marii producători de tablete și-au crescut livrările comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

În trimestrul 3 al anului 2020 Apple a livrat 13,9 milioane tablete, cu 2,1 milioane de unități mai mult ca în trimestrul similar din 2019. Chiar dacă firma americană și-a crescut livrările cu 17,4% nu a reușit să performeze la fel de bine ca piața și a pierdut aproape 2% din cotă. Compania a avut o cotă de piață de 31,1% în T3 2019 și acum mai are doar 29,2%.

Celălalt producător american de tablete, Amazon a ratat ocazia să-și întărească poziția pe piață. Această companie este singura din top care în T3 2020 a avut vânzări mai mici cu 100 de mii de unități. Pe fondul creșterii generale a pieței, cota Amazon a scăzut puternic, de la 14,4% la 11,4%.  

Performerul trimestrului a fost, cu siguranță, Samsung. Compania sud-coreeană a livrat în T3 2020 9,4 milioane de tablete, cu 4,4 milioane mai mult ca în trimestrul 3 din 2019. Procentual vorbim de o creștere cu 89,2%. De asemenea, firma a reușit să-și crească și cota de piață de la 13% la 19,8%, fapt care a facilitat urcarea sa pe locul doi în clasamentul producătorilor.

Cei doi producători chinezi, din clasamentul producătorilor, Huawei și Lenovo au performat mai bine ca piața. Astfel, Huawei a livrat în T3 2020 4,9 milioane de tablete, cu 1,2 milioane mai multe unități ca în T3 2019, o creștere cu 32,9%. În aceeași perioadă, cota de piață a companiei a crescut de la 9,6% la 10,2%. Lenovo a evoluat și mai bine decât conaționalii lor livrând 4,1 milioane de tablete în T3 2020, o creștere cu 1,6 milioane de unități sau cu 62,4%. Cota de piață a Lenovo a crescut de la 6,6% la 8,6%.

Restul producătorilor de pe piață au crescut foarte puțin, nereușind să țină pasul cu performanțele pieței. Astfel, aceștia au livrat 9,9 milioane de unități, o creștere cu doar 300 de mii de tablete. De asemenea, cota lor de piață a scăzut de la 25,3% la 20,9%. Scăderea importanței lor ne semnalează că piața se concentrează și că există o tendință a consumatorilor de a se orienta spre produse premium.

De asemenea, comparând livrările totale din T3 2020 cu cele din T3 2019 constatăm faptul că pe piață au ajuns cu 9,5 milioane unități în plus, ceea ce înseamnă o creștere a pieței cu 24,9%. Evoluția de pe piața tabletelor este remarcabilă într-un an în care consumul a avut o tendință evidentă de scădere.

Cu toate că piața tabletelor a cunoscut un reviriment spectaculos, nu credem că trendul va continua după finalizarea pandemiei. Creșterea cererii de tablete se explică mai degrabă prin achizițiile publice și prin nevoia unor familii de a avea un ecran în plus. Trimestrul trei a culminat cu începerea anului școlar în majoritatea țărilor lumii, fapt care, în contextul pandemiei, a însemnat o creștere a cererii pentru acest tip de dispozitive.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.