Powell nu este vinovat de prăbușirea TESLA, chiar dacă Elon Musk a acuzat Rezerva Federală de acest lucru. Antreprenorul a afirmat că prăbușirea evaluării Tesla, cu sute de miliarde de dolari, a fost rezultatul politicii monetare restrictive a Fed. Scumpirea banilor a cauzat o scădere a interesului pentru investiții. Într-un sens, Musk are dreptate, scumpirea banilor a determinat o reducere a apetitului pentru risc.
Totuși acuzarea Fed arată și o mare doză de ipocrizie. Tesla a fost marea beneficiară a politicii banilor ieftini și acum a venit vremea decontului. Dacă Powell are o vină este mai degrabă legată de formarea acestei bule. Politica banilor ieftini a fost de durată și a alimentat comportamentul irațional al investitorilor. Ani de zile, băncile au oferit dobânzi real negative pentru depozite și au determinat proprietarii de capital să caute active cu randamente mai bune. Creșterea apetitului pentru risc a fost încurajată direct de către Rezerva Federală.
Unde greșește Musk
Elon Musk se dovedește ipocrit când acuză Fed, pentru că el și companiile sale au beneficiat din plin de politica banilor ieftini. În plus, acuzația sa nu este bine fundamentată. Dacă singurul factor determinant al scăderii Tesla era politica monetară, compania ar fi scăzut în ritm cu piața. Însă, evaluarea Tesla a scăzut mai mult decât a altor firme tech și decât piața în ansamblu.
De ce anume s-a întâmplat acest lucru? Analiștii identifică în special cauze precum: schimbarea politicii Fed, întârzierile din proiectele companiei, epopeea Twitter, reducerea participației lui Musk în Tesla cu zeci de miliarde de dolari etc. Problema este însă mai complicată și principala cauză trebuie căutată în supraevaluarea companiei.
Tesla a fost supraevaluată
La începutul anului, acțiunile Tesla se tranzacționau la circa $1200 (n.r. înainte de splitul 1/3 sau $400 după realizarea acestuia) și firma reprezenta aproape 50% din evaluarea pieței auto mondiale. Vorbim de o piață, care a cunoscut un declin de producție, pe fondul pandemiei și crizei chipurilor, de la 92 de milioane de unități în 2019, la 80 de milioane de unități în 2021. Din oferta totală, TESLA a livrat puțin peste 1 milion de unități. Deci, la începutul anului, TESLA reprezenta 50% din evaluare și a 80-a parte din producția globală. Observați problema? Disproporția dintre evaluare și nivelul producției este una enormă. Chiar și la cotația acțiunilor de astăzi, 28 decembrie 2022, evaluarea Tesla reprezintă 22% din piața auto.
Fanii firmei au argumentat că Tesla e viitorul, că e companie de tehnologie și că evaluarea e justificată. Ei au considerat că aceasta poate replica succesul companiilor de tehnologie cu produse complexe, cu multiple surse de venit. Dar Tesla nu este Google și nici Apple. Iphone are un întreg ecosistem de produse complementare și experiența consumatorului poate fi extinsă prin aplicații. De asemenea, telefonul este suficient de ieftin pentru a fi înlocuit anual. Utilizatorii vor investi constant în produsele companiei.
Pe piața auto situația este diferită și strategia Apple nu poate fi replicată. La final de zi, TESLA oferă un produs a cărei funcție principală este cea a unei căruțe, deplasarea între două puncte. Un autovehicul electric este mijlocul de deplasare dintr-un punct A într-un punct B, indiferent de câtă tehnologie există în habitaclu.
Piața Tesla se apropie de limita naturală
O altă problemă, cu care se confruntă Musk, este legată de faptul că narativul creșterilor impresionante de cotă de piață nu mai este convingător. Piața pentru autovehicule electrice de peste €50 000 este limitată și nimeni nu este dispus să-și schimbe anual mașina. Chiar dacă unii ar avea resursele financiare pentru înlocuirea autovehiculelor, Tesla nu are capacitatea să lanseze anual noi modele. Fiecare model de Tesla existent pe piață a fost lansat cu mari eforturi și întârzieri. Capacitatea companiei de a-și extinde segmentul de piață este limitată. Firma ar putea să intre și pe segmentele autoturismelor de lux și a celor budget, dar nu o va putea face în condițiile avantajoase ale primului intrat. Competitorii firmei sunt deja prezenți pe ambele segmente, cu produse interesante.
Autovehiculele de $50 000 nu sunt accesibile publicului larg și probabil că mulți clienți ai companiei au apelat la credite pentru a le putea cumpără. Scumpirea banilor lovește direct în baza de clienți potențiali ai Tesla. În următorii ani, va fi o provocare pentru firmă să-și păstreze și să-și extindă baza de clienți.
Chiar și la un preț de $25 acțiunile TESLA ar fi supraevaluate
Astăzi, 28 decembrie 2022, acțiunile Tesla sunt cotate la $109. Întrebarea este cât vor mai scădea? La această cotație a acțiunilor, compania este evaluată la circa 344 de miliarde de dolari, de aproape două ori mai mult decât următoarea companie, Toyota. De fapt, Tesla este evaluată ca fiind la fel de valoroasă ca următoarele trei companii. Evaluarea este extrem de interesantă, mai ales dacă ținem cont că doar Toyota produce anual de aproape 10 ori mai multe autovehicule ca Tesla.
Dacă acțiunile Tesla ar ajunge la o cotație de $25, firma ar continua să fie supraevaluată. La acest preț, evaluarea ei ar fi de circa $80 de miliarde, pe locul 4 în clasamentul actual (caeteris paribus), înaintea Volkswagen și Mercedes. Deci, compania ar continua să fie evaluată mai bine ca firme cu producție semnificativ mai mare. Cei care dețin acțiuni Tesla ar trebui probabil să-și raporteze așteptările la cotațiile de dinainte de boomul din 2020 al bulei tech. Aceștia ar trebui să ia în calcul prețuri de $15-16/acțiune.
Prăbușirea acțiunilor îmbunătățește raportul P/E
Acțiunile Tesla au scăzut de la începutul anului cu peste 70%, dar firma continuă să aibă un raport P/E neatractiv. Acesta este de 56,37 pentru TESLA, mult mai mare ca al firmelor cu tradiție, precum BMW care are un P/E de 3,06 (28.12.2022, înainte de deschiderea piețelor). Ce înseamnă acest indicator? Că la nivelul actual al prețului acțiunilor și veniturilor companiei va fi nevoie de 56 de ani pentru amortizarea investiției în acestea. Indicatorul P/E al TESLA este neatractiv în condițiile în care firma beneficiază din plin de subvențiile specifice industriei, spre deosebire de producătorii de autovehicule pe combustie, care au costuri suplimentare. Tesla beneficiază direct de certificate verzi și indirect de subvențiile acordate pentru achiziționarea de autovehicule electrice. Acestea permit îmbunătățirea semnificativă a veniturilor companiei și, deci, a raportului P/E.
Aceste surse de venituri se vor reduce în viitorul apropiat. UE a decis luna aceasta să reducă treptat valoarea certificatelor verzi și să le elimine în câțiva ani. De asemenea, prețul EV-urilor a ajuns comparabil cu al autovehiculelor pe combustie și a devenit evident că statele lumii vor începe să micșoreze subvențiile acordate pentru achiziția acestor vehicule. În următorii ani, majoritatea țărilor se vor limita să încurajeze achiziția de autovehicule electrice printr-o taxare diferențiată. Aceasta nu va contribui direct la îmbunătățirea veniturilor Tesla.