Categorii
Scurte

Programatorii au ajuns privilegiați

Guvernul României a decis ca programatorii din sectorul public să fie scutiți de plata impozitului pe venit. Extinderea prevederilor legii 571/2003 anulează motivația care a stat la baza acesteia. La 20 de ani de la adoptarea legii, guvernanții au uitat că scopul ei a fost dezvoltarea sectorului economic specific.

Programatorii au ajuns privilegiați prin ultimul ordin de modificare al legii 571/2003. Astfel, scutirea de la plata impozitului pe venit a fost extinsă și pentru it-iștii din sectorul public. Problema este că, prin această extindere, Guvernul României a abandonat motivația care a fundamentat legislația. În 2003, când a fost adoptată legea, sectorul tehnologiei informației era unul slab dezvoltat. Nivelurile salariale din România erau scăzute și specialiștii acceptau cu ușurință relocarea la firme din țările occidentale.

Scutirea de impozitul pe venit, la vremea respectivă progresiv, a fost o pârghie prin care statul a sprijinit dezvoltarea unui sector economic fragil. În curând se fac 20 de ani de la adoptarea legii și, dacă răsfoim presa, găsim aprecieri laudative la adresa sectorului și a performanțelor sale. Într-o țară normală, acum s-ar fi discutat despre oportunitatea renunțării la acest ajutor fiscal. Guvernul României a decis însă să extindă aplicabilitatea legii și ne-a confirmat faptul că scopul ei inițial a devenit irelevant. Programatorii formează o clasă profesională cu drepturi speciale.

Ce criterii se folosesc pentru scutirea acordată bugetarilor?

În 2003 legea avea o oarecare logică. Beneficiau de scutire programatorii care generau încasări anuale de $10.000. După aderarea la UE, valuta de referință a fost schimbată și plafonul a devenit €10.000. Când salariile din România erau la niveluri scăzute, plafonul reprezenta o motivație pentru antreprenori. Fiecare It-st din firmă trebuia să genereze mai mult decât costurile salariale și astfel era stimulată competiția și creșterea firmelor. De câțiva ani, €10.000 nu acoperă salariul anual nici măcar pentru un programator junior. Firmele care fac outsourcing pentru multinaționale îndeplinesc criteriile prin simpla facturare a salariilor. După cum am observat anterior, pentru că plafonul a rămas așa de scăzut industria a devenit, cel puțin parțial, una de lohn.

Plafonul era scăzut, dar măcar avea la bază o logică economică. Extinderea beneficiului la IT-iștii bugetari îl transformă în privilegiu. Programatorii angajați la stat nu trebuie să îndeplinească criterii de vânzări, deci nu există o justificare a acordării acestui beneficiu. IT-iștii bugetari vor beneficia de scutirea de la plata impozitului pe venit doar pentru că sunt încadrați la COR-ul potrivit.

Legea nu se mai justifică

Adevărul este că legea trebuia să fie abrogată de cel puțin 3-4 ani. Sunt aproape 20 de ani de când este în vigoare. Dacă 20 de ani nu au fost suficienți pentru dezvoltarea sectorului, înseamnă că economia României are probleme structurale grave.

În ultimii ani, salariile programatorilor din România au ajuns la niveluri comparabile cu ale celor din țările occidentale. Riscul să asistăm la o migrație masivă în țările occidentale, în urma abrogării legii, este unul minimal.  În plus, țările lumii se îndreaptă spre recesiune și companiile din tehnologie au început să-și reducă structurile de personal. Prea puțini angajați raționali ar risca să renunțe la locul de muncă pentru pierderea unui beneficiu. Ar fi fost momentul perfect pentru eliminarea acestei legi.

De Gabriel

Sunt economist și scriu aici în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *