Șansa de salvare a comerțului tradițional este una simplă chiar dacă este dificil de realizat. De ani de zile, asistăm la dispariția micilor magazine ca urmare a concurenței agresive a lanțurilor internaționale de retail. Soluția pentru salvarea acestora este cea utilizată de către agricultori, respectiv realizarea de asociații. În ultimii ani, agricultorii au format cooperative prin care negociază cu lanțurile de magazine.
Prin formarea de asociații, micile magazine tradiționale ar putea obține avantaje competitive esențiale. Dacă asociațiile ar fi suficient de mari, din perspectiva cantităților de produse pe care le-ar putea comanda, puterea de negociere ar crește semnificativ. O asociație ar putea să-și negocieze și condiții mai bune pentru transportul de aprovizionare sau să-și dezvolte o flotă proprie și depozite regionale. Prin asociere, micile magazine ar putea să desfășoare și acțiuni coordonate de promovare.
Desigur, o asociație de acest gen este extrem de dificil de organizat. Ar trebui creat un cadru extrem de clar pentru modul în care ar funcționa relațiile dintre asociați, regulile dintre asociați etc. O asociație de acest gen suficient de mare ar putea chiar obține exclusivități pentru anumite produse.
Faptul că mari lanțuri de magazine, cum sunt Auchan și Profi s-au asociat pentru a-și crește puterea de negociere și a putea obține costuri de aprovizionare mai bune demonstrează cât de importantă este colaborarea în prezent. Acest tip de cooperări permit reducerea prețurilor, deci ajută la combaterea inflației. Dacă magazinele mari se asociază, este clar de ce micile magazine au probleme să reziste pe piață.
Micile magazinele ar trebui să se diferențieze
Cei care au unități în comerțul tradițional ar trebui să depună eforturi pentru a se diferenția de alte magazine. De exemplu, ar putea să ofere produse specifice unei zone și să se amenajeze conform specificului local. Sau ar putea să-și dezvolte o aplicație comună prin care să se promoveze, să vândă și să evidențieze caracterul unic al fiecărei unități.
De asemenea, aprovizionarea cu produse locale, realizate pe o arie de 50-100 de km, ar putea contribui la diferențierea magazinelor. Lanțurile de magazine nu negociază cu micii producători pentru că nu le pot livra necesarul de produse pentru întreaga rețea. Magazinele din comerțul tradițional pot profita de această nișă. Prin acestea, producătorii ar putea ajunge mai ușor la clienții potențiali.