Prin adaos comercial înțelegem un venit al firmelor specializate în cumpărarea și vânzarea de produse. Acesta este egal cu diferența dintre prețul de vânzare al produselor și cel de cumpărare. Practic, acesta surprinde ce se adaugă la preț în urma intermedierii comerciale a magazinului.
În mod normal, mărimea adaosului comercial nu este una rigidă. Firmele pot utiliza orice mărime pentru această marjă, dar vor fi restricționate de prețul pieței și de costurile de aprovizionare. De exemplu, dacă ar utiliza o marjă prea mare, acestea ar putea rămâne cu produsele nevândute. În condițiile existenței unui preț al pieței, magazinele își pot crește marja doar prin reducerea costurilor de aprovizionare.
Uneori există și interferențe ale administrației publice în formarea adaosului. Astfel, în 2023, Guvernul României a impus un procent fix pentru adaosul unor produse. Pe termen lung, astfel de măsuri generează penurie pentru că determină ieșirea mărfurilor de piață.
Formula contabilă pentru calcularea adaosului comercial este:
Pv = Pc + Ac
sau
Ac = Pv – Pc
unde,
- Pv – preț vânzare;
- Pc – preț cumpărare;
- Ac – adaos comercial.
Prin preț de cumpărare nu înțelegem doar valoarea la care vinde produsele furnizorul firmei. În acest preț sunt incluse și celelalte cheltuieli ale firmei asociate cu aprovizionarea. De exemplu, pot fi incluse cheltuielile de transport, de manipulare etc.