Un bun normal (Normal goods) este acel produs sau serviciu pentru care cererea crește atunci când se majorează veniturile consumatorilor. Similar, în cazul unei scăderi a veniturilor consumatorilor se reduce și cererea pentru aceste bunuri. Gospodăriile le vor înlocui în consum cu produse de categorie inferioară. În cazul bunurilor normale există o corelație pozitivă între nivelul veniturilor și cererea pentru acest tip de produse.
Această evoluție poate fi ilustrată graficul cu ajutorul unei curbe Engels. Curba este o reprezentare a Legii lui Engel și surprinde relația dintre nivelul venitului unei gospodării și cantitatea de produse achiziționate. În graficul de mai sus, putem observa faptul că majorarea veniturilor determină și o creștere a cantității de produse achiziționate.
Modul în care se raportează gospodăriile la bunurile normale a putut fi observat în anii de după pandemia COVID-19. Pe fondul inflației semnificative, puterea de cumpărare a gospodăriilor a scăzut. Pentru a-și păstra nivelul general al consumului, foarte mulți indivizi au început să înlocuiască produsele premium cu unele marca magazinului. Acestea din urmă, chiar dacă au calitate ridicată, sunt considerate de către mulți inferioare. Lanțurile de magazine negociază cu producătorii pentru volume mari și nu se acordă o importanță semnificativă ambalajelor și brandingului.
Vezi și bunurile inferioare și superioare.
Bunurile normale și constrângerile bugetare
Relația dintre venitul gospodăriilor și bunurile inferioare și normale poate fi explicat și cu ajutorul altor concepte din Teoria Consumatorului.
Să ne imaginăm o situație în care o gospodărie își utilizează bugetul disponibil pentru achiziția unui bun inferior X și a unui bun normal Y. Deducem grafic combinația optima a coșului de consum, punctul de tangență între curba de indiferență și dreapta bugetară. În urma unei creșteri a venitului dreapta bugetară se va muta la dreapta și se va forma un nou optim în punctul de tangență al curbei de indiferență cu aceasta. Gospodăria nu își va crește proporțional consumul din cele două bunuri. Astfel, consumul din bunul inferior va scădea de la X0 la X1 și cel din bunul superior va crește de la Y0 la Y1.