Cota de piață (Market share) se referă la vânzările pe care le are o firmă într-o anumită industrie. Practic, aceasta privește partea dintr-o piață controlată de o companie, reprezentată de vânzările unui anumit produs sau serviciu. Altfel spus, conceptul se referă la procentul din volumul pieței vândut de către o firmă. Cota de piață se poate calcula cu următoarea formulă:
Cp = Vf/Vp *100
unde,
- Cp – cotă de piață;
- Vf – vânzările firmei;
- Vp – vânzările totale de pe piață.
Mărimea cotei de piață ne oferă informații prețioase despre poziția unei firme și concurența cu care se confruntă. O companie care vinde mai mult de jumătate din volumul unei piețe are o poziție dominantă. Aceasta poate să-și impună un preț mai bun, să câștige din volum și să ajungă mai ușor la clienți.
O firmă care vinde un volum scăzut pe o piață extrem de competitivă nu va avea forța să-și impună termenii. Această firmă va trebui să accepte condițiile existente pe piață.
Cota unei firme ne oferă și informații legate de perspectivele sale de creștere. Când cota este redusă această poate să-și facă planuri pentru extindere. Atunci când este un jucător major pe piață investițiile pentru expansiune nu vor avea sens. În acest caz, firma trebuie să facă investiții pentru conservarea poziției sale.