Duopson

Un duopson (Duopsony) sau „duopolul cumpărătorilor” este o piață în care există doar doi clienți (majori) pentru un produs sau serviciu. Pe acest tip de piețe există un număr relativ de ofertanți. Cei doi clienți constituie cererea pieței, fapt care le dă putere de negociere extrem de mare în relație cu furnizorii. Puterea cererii crește dacă oferta este consituită dintr-un număr mare de firme.

O concentrare a cererii, de tip duopson este extrem de rar întâlnită pe piață. Practic, este vorba despre o piață cu cerere concentrată. Situația poate fi comparată cu o dictatură a cererii, deoarece clienții  au puterea necesară să impună condițiile aferente tranzacțiilor. Aceștia pot să își negocieze condiții contractuale care să îi avantajeze.

Duopson
Image by Freepik

Un exemplu de duopson este cel al producătorilor de autovehicule din România, pe piața forței de muncă. Pe această piață, Dacia și Ford sunt clienții și specialiștii sunt cei care își vând forța de muncă. Dacă vor să lucreze în țară, în industria auto, inginerii trebuie să-și vândă forța de muncă către una dintre cele două firme. În principiu,  specialiștii ar putea lucra la alte firme din industria auto, în țară existând un număr mare de producători de componente. Doar la Dacia și Ford pot să contribuie la realizarea unui autovehicul de la faza de concepție la producția propriu-zisă.