Finanțarea participativă (Crowdfunding) se referă la o modalitate de colectare de fonduri care presupune adunarea de sume mici de bani de la un număr ridicat de persoane. De obicei, printr-o campanie de finanțare participativă se colectează proiecte sau start-up-uri inovative. Acestea presupun riscuri ridicate care astfel pot fi distribuite la un număr ridicat de indivizi. Finanțările se realizează online prin platforme dedicate precum: Indiegogo, Mightycause, GoFoundMe etc.
În principiu, în schimbul contribuțiilor investitorii vor obține produsul viitor la un preț cu discount sau mic pachet cu acțiuni. De obicei, contribuțiile sunt la niveluri suficient de scăzute petru ca investitorii să nu fie afectați de eventualul eșec al demersului.
Unul din principalele avantaje ale finanțărilor participative, față de alte metode, constă în diluarea puterii investitorilor. La proiecte participă mulți contributori, dar cu sume limitate. Niciunul dintre aceștia nu poate ajunge să controleze un pachet de acțiuni suficient de mare pentru a influența politica firmei sau a manifesta forme de control. Fondatorii start-up-urilor își păstrează controlul asupra firmei și decid direcția de dezvoltare. Mulți fondatori au preferat finanțările pariticipative în detrimentul investițiilor de capital de risc. Chiar dacă există soluții mai facile de finanțare, se evită pierderea controlului asupra firmei.