Marketingul contextual (Contextual Marketing) este o strategie de promovare ajustată în funcție de profilul individual al clienților. Strategia presupune colectarea de date pe baza comportamentului de navigare online al clienților. Companiile se adresează clienților în mod individual și își ajustează elementele publicitare pe baza informațiilor colectate despre aceștia. De exemplu, acestea pot să se folosească de termenii de căutare utilizați de clienți, siturile vizitate sau căutările efectuate în motoarele de căutare. Ulterior, cu datele colectate acestea formează profiluri ale clienților și strategii de promovare adaptate. Pe baza unui profil detaliat, companiile pot direcționa către clienți reclame la produsele și serviciile de interes pentru ei.
În Uniunea Europeană, acest tip de strategie de marketing a fost afectat de schimbarea legislației, după adoptarea politicii de GDPR. După implementarea legislației GDPR, colectarea de date a devenit mai dificilă și firmele au trebuit să-și ajusteze strategia la noul context.
Încă nu este clar cum anume va fi afectat marketingul contextual de dezvoltarea programelor software pe bază de inteligență artificială. Primele versiuni ale acestor programe le oferă utilizatorilor răspunsuri precise la întrebări. Dacă aceștia vor petrece mai puțin timp pentru a efectua căutări pe internet, companiile nu vor avea la fel de multe date pentru formarea profilurilor.