Marketingul unu-la-unu (Marketing one-to-one) este o strategie adaptată la nivel de client. Aceasta implică identificarea caracteristicilor clienților potențiali și preferințele lor individuale și adaptarea marketingului pe specificul fiecăruia.
Această strategie de marketing este mai greu de folosit pe piețe cu mulți clienți, el fiind mai întâlnit frecvent în B2B. Prin dezvoltarea tehnologiei și internetului strategia de marketing unu la unu a ajuns să fie folosită și în B2C. În principiu, există două tipuri de marketing unu-la-unu:
- Personalizat – compania învață preferințele și gusturile personale ale fiecărui consumator și realizează oferte personalizate. Acest tip de marketing poate fi observat frecvent la magazinele online. Magazinele colectează date pe baza intereselor clienților, a căutărilor anterioare sau a achizițiilor efectuate în trecut și le fac recomandări prin asociere. De exemplu, după ce o persoană cumpără un cort, magazinul online îi va sugera oferte cu echipamente pentru drumeții montane.
- Adaptat – compania oferă clienților posibilitatea să-și adapta produsul după nevoile lor. De exemplu, când instalăm produse software putem alege funcțiile care ne interesează. Dacă ne dăm acordul ca firma să ne colecteze datele privind modul în care utilizăm software-ul, aceasta ne va sugera actualizări care să ne îmbunătățească experiența. Prin instalarea acestor componente produsul va fi adaptat la nevoile clientului.