Monopolul complex (Complex monopoly) este piața cu cel puțin două firme care oferă bunuri similare și nu concurează între ele. Ele se înțeleg în secret pentru fixa cantitatea și prețul de pe piață. Un monopol complex se referă la piața de oligopol în care firmele acționează relativ sincronizat, ceea ce face piața non-competitivă. Orice piață de oligopol în care ofertanții se vor înțelege în privința cantității ofertate și a prețului va funcționa ca un monopol complex. În utimii ani, au existat suspiciuni legate de astfel de înțelegeri pe unele piețe de oligopol, dar acestea nu au fost confirmate oficial.
De exemplu, în România firma de stat care furniza electricitate populației a fost împărțită în unități care deserveau unități geografice distincte. Teoretic. piața a devenit una de oligopol, dar practic aceasta era formată din monopoluri regionale. Niciun client nu avea posibilitatea să se mute la alt furnizor, în căutarea de prețuri mai bune. De asemenea, prețurile erau relativ similare.
Monopolul complex este un fenomen greu de dovedit. Autoritățile specializate ar trebui să dovedească faptul că există înțelegerea. De asemnenea, ar trebui stabilit dacă firmele au dimininuat intenționat oferta, pentru ca piața să funcționeze ca una de monopol.