Zona de influență (Sphere of influence) este un concept utilizat în politica internațională. Prin acest termen se descrie pretenția de control total sau parțial al unui stat asupra uni teritoriu străin. Fenomenul poate fi observat în relațiile dintre statele colonizatoare și fostele lor colonii. De asemenea, este vizibil și în cadrul neocolonialismului.
Zona de influență (2) este și un concept utilizat în afaceri. Prin acest concept se scoate în evidență puterea pe care o are o afacere, organizație sau persoană în deciziile din alte afaceri.
În Uniunea Europeană există o preocupare reală pentru identificarea acestor decidenți, în special în contextul luptei împotriva spălării de bani. Astfel, prin legislația dezvoltată în ultimii ani, în UE a devenit obligatorie înregistrarea beneficiarilor reali ai fiecărei întreprinderi, într-un registru special.
Acești beneficiari reali sunt definiți drept orice acționar care are un pachet de control de 25%. De asemenea, în unele jurisdicții din UE sunt încadrați și salariații cu funcții de control și cei cu pachete mai mici de acțiuni, dar cu funcții care permit influențarea deciziilor din companii.