Prin bariere de intrare (Barriers to entry) înțelegem obstacolele care împiedică intrarea pe o piață a unei firme. Barierele de intrare pot să fie generate de firmele din industrie, de autoritățile publice, de organisme internaționale etc.
De exemplu, aceste bariere ar putea să fie naturale:
- brevete sau licențe comerciale necesare pentru a putea activa pe piață;
Dacă activitatea dintr-un sector economic este condiționată de licențe care sunt costisitoare, firmele vor evita să intre pe piață.
- reglementări variate pentru autorizarea activității;
Dacă activitatea pe o piață este condiționată de un proces birocratic complicat și laborios, firmele noi vor evita să facă investiții.
- control strict asupra resurselor materiale disponibile pe piață;
Dacă pentru producția anumitor bunuri sunt necesare resurse controlate de jucătorii de pe piață, alte firme vor evita să intre pe aceasta.
- economii de scară;
- costuri de C&D ridicate;
- costuri de instalare ridicate;
- etc.
De asemenea, barierele de intrare pot fi și artificiale:
- avantaje fiscale pentru firmele existente pe piață;
- poziționarea de piață a firmelor existente, prin brand și reclame;
- scheme de fidelizare a clienților;
- costuri de schimbare a furnizorilor;
- etc.
Barierele de intrare pot fi analizate și din punctul de vedere al tipului pieței. De exemplu, acestea sunt:
- inexistente pe piețele cu concurență pură și perfectă;
- scăzute pentru piețele cu concurență monopolistică;
- ridicate pentru piețele de oligopol;
- foarte ridicate pentru piețele de monopol.