Bariere de intrare

Prin bariere de intrare (Barriers to entry) înțelegem obstacolele care împiedică intrarea pe o piață a unei firme. Barierele de intrare pot să fie generate de firmele din industrie, de autoritățile publice, de organisme internaționale etc.

De exemplu, aceste bariere ar putea să fie naturale:

  • brevete sau licențe comerciale necesare pentru a putea activa pe piață;

Dacă activitatea dintr-un sector economic este condiționată de licențe care sunt costisitoare, firmele vor evita să intre pe piață.

  • reglementări variate pentru autorizarea activității;

Dacă activitatea pe o piață este condiționată de un proces birocratic complicat și laborios, firmele noi vor evita să facă investiții.

  • control strict asupra resurselor materiale disponibile pe piață;

Dacă pentru producția anumitor bunuri sunt necesare resurse controlate de jucătorii de pe piață, alte firme vor evita să intre pe aceasta.

  • economii de scară;
  • costuri de C&D ridicate;
  • costuri de instalare ridicate;
  • etc.
Bariere de intrare
Obra icons created by Freepik – Flaticon

De asemenea, barierele de intrare pot fi și artificiale:

  • avantaje fiscale pentru firmele existente pe piață;
  • poziționarea de piață a firmelor existente, prin brand și reclame;
  • scheme de fidelizare a clienților;
  • costuri de schimbare a furnizorilor;
  • etc.

Barierele de intrare pot fi analizate și din punctul de vedere al tipului pieței. De exemplu, acestea sunt:

  • inexistente pe piețele cu concurență pură și perfectă;
  • scăzute pentru piețele cu concurență monopolistică;
  • ridicate pentru piețele de oligopol;
  • foarte ridicate pentru piețele de monopol.