Acționariatul strategic (Strategic shareholding) este un concept care descrie practica deținerii de acțiuni minoritate în alte companii pentru o mai bună administrare a relațiilor de afaceri. Când procentul de acțiuni este unul ridicat, există riscul să apară presiuni pentru obținerea de avantaje anti-concurențiale. Cu toate acestea, pachetul de acțiuni trebuie să fie suficient de mare pentru a putea avea un impact în AGA. Acest tip de acționariat strategic apare, în special, în relațiile verticale din industrie. De exemplu, o firmă ar putea cumpăra acțiuni la furnizori sau distribuitori, pentru a-și îmbunătăți poziția de piață.
De exemplu, o fabrică de mobilă ar putea să cumpere un pachet de acțiuni la un producător de scândură. Prin intrarea în acționariatul firmei din amonte, aceasta va încerca să-și asigure accesul la resursa de lemn. Fabrica nu va putea să-și asigure un contract preferențial, dar se va putea opune în cadrul AGA strategiilor care ar putea să o afectze direct. De exemplu, dacă producătorul de scândură ar intenționa să vândă toată cantitatea realizată la export sau doar unor anumiți clienți.
Similar strategiei din amonte, fabrica ar putea acționa similar și în aval. Astfel, aceasta ar putea ssă cumpere acțiuni ale unui lanț de magazine specializat în vânzarea de mobilă. Prin prezența în acționariat, fabrica se va asigura că lanțul de magazine nu semnează contracte de exclusivitate cu unii producători.