Maximizarea profitului (Profit maximization) se referă la toate procesele și activitățile care sunt efectuate în cadrul unei firme în vederea determinării nivelului de producție care permite obținerea maximului de beneficii financiare. Se consideră că o firmă este în echilibru atunci când cantitatea produsă determină obținerea profitului maxim. În economia reală, firmele își diferențiază produsele de ale concurenței, fapt care permite perceperea de prețuri diferite. Acestea caută să le facă să iasă în evidență prin culoare, ambalaj, funcții suplimentare, mod de vânzare etc. Astfel, în maximizarea profitului trebuie luate în considerare și prețurile la care o companie își vinde produsele.
Pe o piață concurențială, o firmă își va maximiza profitul atunci când încasarea sa marginală ca fi egală cu costul marginal.
Îmg = Cmg
Vedem în graficul de mai sus, maximizarea profitului are loc la punctul de intersecție dintre curba încasării marginale și a costului marginal. Practic, firma vinde ultima unitate de produs la costul de producție, aceasta fiind prima unitate al cărei profit este zero. Dacă firma ar continua să vândă, pentru următoarea unitate costul marginal ar fi superior încasării marginale, deci ar genera pierdere.
În practică, acest obiectiv este greu de obținut. De exemplu, o firmă care operează cu cantități extrem de mari nu ar putea să se oprească la nivelul ideal. În plus, costurile de producție și prețurile de vânzare sunt dinamice, deci datele se schimbă constant.
Vezi și maximizarea vânzărilor.