Piața mondială a smartphone – urilor s-a prăbușit în primele două trimestre din 2020. Închiderea forțată a economiilor a determinat colapsul a nenumărate industrii. În doar câteva luni, am avut ocazia să vedem cum s-au prăbușit industria aeronautică, turismul și HoReCa. Mai puțin vizibile au fost efectele pandemiei în industrii care teoretic ar fi trebuit să reziste mai bine la aceste schimbări ale comportamentului uman.
Surprinzător, piața mondială a smartphone-urilor s-a prăbușit în acest an, deși numărul utilizatorilor de dispozitive high-tech a crescut la un maxim istoric. Prăbușirea pieței poate fi explicată în mai multe moduri. Astfel, unii producători au amânat lansarea de noi modele pe piață pentru ca evenimentul să rămână unul de amploare. De asemenea, izolarea socială a determinat schimbări imediate ale comportamentului uman. De exemplu, lucratul de acasă a determinat o scădere a dependența oamenilor față de telefoanele lor mobile, pe care le-au putut substitui cu alte dispozitive de comunicare. Nu putem să ignorăm nici posibilitatea ca scăderea veniturilor și incertitudinile legate de veniturile viitoare să îi fi determinat pe mulți să amâne achizițiile care nu sunt urgente.
După cum putem vedea și în datele expuse în tabelul următor, căderea vânzărilor a început încă din primul trimestru al anului (T1), când virusul COVID-19 s-a răspândit agresiv în Asia, cea mai mare piață din lume. Astfel, între primii cinci producători mondiali de telefoane inteligente doar Xiaomi și Vivo (BBK Electronics Corporation) au crescut în primul trimestru al anului 2020, cu 9% și 3%. Creșterea se explică mai degrabă prin avansul puternic al vânzărilor acestor două companii în ultimele trimestre ale lui 2019, față de care celor două companii au scăzut.
Livrări mondiale de smartphone – uri
Trimestrul 1 2020
Producător | Livrări T1 2020 (mil.) |
Cotă piață 2020 |
Livrări T1 2019 (mil.) |
Cotă piață 2019 |
Creștere anuală |
Samsung | 59,6 | 21,9% | 71,5 | 22,8% | -17% |
Huawei | 49,0 | 18,0% | 59,1 | 18,8% | -17% |
Apple | 37,1 | 13,6% | 40,2 | 12,8% | -8% |
Xiaomi | 30,2 | 11,1% | 27,8 | 8,9% | +9% |
Vivo | 24,2 | 8,9% | 23,5 | 7,5% | +3% |
Alții | 72,4 | 26,6% | 91,6 | 29,2% | -21% |
Total* | 272,5 | 100,0% | 313,9 | 100,0% | -13% |
În T2 2020, pe măsură ce restricțiile anti – COVID 19 au devenit ceva comun, vânzările de telefoane au continuat să scadă cu -14%, față de T2 2019. Doar un singur producător din primii cinci a livrat mai multe telefoane în T2 2020, ca în T2 2019. Creșterea cu 9,1 milioane a livrărilor de smartphone – uri este impresionantă dacă ținem cont de evoluția celorlalți producători prezenți pe piață. Apple a înregistrat o creștere în T2 dar asta a venit după ce în T1 a înregistrat o scădere. O explicație vine probabil și din asocierea roducătorilor chinezi cu țara lor și cu responsabilitatea COVID-19. În mod evident, Apple are clienți cu o fidelitate mai mare față de brand, care urmăresc noile lansări de telefoane și își schimbă smartphone – ul la fiecare apariție.
Livrări mondiale de smartphone – uri
Trimestrul 2 2020
Producător | Livrări T2 2020 (mil.) |
Cotă piață 2020 |
Livrări T2 2019 (mil.) |
Cotă piață 2019 |
Creștere anuală |
Huawei | 55,8 | 19,6% | 58,7 | 18,7% | -5% |
Samsung | 53,7 | 18,9% | 76,9 | 23,2% | -30% |
Apple | 45,1 | 15,8% | 36,0 | 10,8% | +25% |
Xiaomi | 28,8 | 10,1% | 32,1 | 9,7% | -10% |
Vivo | 25,8 | 9,1% | 30,6 | 9,2% | -16% |
Alții | 75,5 | 26,5% | 97,5 | 29,4% | -23% |
Total | 284,7 | 100,0% | 331,8 | 100,0% | -14% |
Sursa: www.canalys.com, iulie 2020 * % au fost rotunjite și totalul nu dă mereu 100%
Surprinzătoare este însă probușirea Samsung în T2, de 30% comparativ cu T2 2019. În doar 6 luni de zile Samsung a pierdut 3% din cota de piață și a fost depășit de Huawei, companie ale cărei vânzări au scăzut, dar a reușit să-și tempereze scăderea relativ la concurenți. Huawei a detronat Samsung și a ajuns lider de piață. Constatăm că producătorul chinez a reușit să se adapteze surprinzător de bine la noile condiții de piață.
Chiar dacă piața a scăzut puternic în aceste două trimestre, unii producători au reușit să se adapteze mai bine la schimbările de piață și-au majorat vânzările sau au reușit să-și întărească poziția relativă față de concurență. Cifrele nu sunt însă concludente și este necesar să urmărim evoluția pieței în următoarele trimestre pentru a trage concluzii mai ferme privind ceea ce se întâmplă în economia mondială.
În ultimele luni, pe piața telefoanelor mobile inteligente au avut loc schimbări de ierarhie fără ca niciuna dintre marile companii să performeze în mod deosebit. În fapt, unele companii au reușit mai bine ca altele să stopeze declinul vânzărilor.
Un răspuns la “Piața mondială a smartphone – urilor s-a prăbușit”
[…] Pe piața globală a telefoanelor inteligente pot fi remarcate evoluții extrem de interesante. În T3 vânzările Samsung au crescut de la 78,9 milioane de unități, în T3 2019, la 80,2 milioane. Cota de piață a firmei s-a majorat de la 22,4% la 23%, și a permis recâștigarea poziției de lider. […]