Categorii
Intern

Pandemia a spulberat traficul aerian

Regulile de distanțare socială și închiderea economiilor, teoretică și practică, au determinat prăbușirea traficului aerian. Companiile aeriene și-au consemnat cele mai multe avioane la sol, au trimis o mare parte din angajați în șomaj tehnic și au speriat într-o revenire miraculoasă a modului de viață de dinainte de criza COVID-19. Cei mai mulți și-au pus speranța că piața își va reveni rapid și că din a doua jumătate a anului oamenii vor călători din nou, în interes de afaceri și turistic. Din păcate, chiar dacă începând cu luna iunie măsurile de combatere a riscului de infectare au fost relaxate dorința oamenilor de a călători nu a revenit la nivelurile anterioare. Datele de trafic de pe cele mai mari aeroporturi din România confirmă un interes scăzut de a călători în acest fel. Situația se anunță extrem de dificilă pentru companiile aeriene care acum trebuie să-și ajusteze cheltuielile și destinațiile în speranța supraviețuirii acestei perioade.

Pandemia a spulberat traficul aerian și companiile aeriene nu par capabile să-și revină. În 2020, după ce guvernele lumii au impus izolarea populației ca strategie de luptă împotriva virusului COVID-19, industria zborurilor aeriene s-a prăbușit la minimul ultimilor ani. Restricțiile inițiale impuse de autoritățile publice, mutarea întâlnirilor de afaceri în on-line și orientarea oamenilor spre turismul de proximitate au determinat o scădere semnificativă a cererii pentru servicii de transport aerian. Cererea scăzută pentru călătorii pe calea aerului persistă chiar și la două luni după deciderea relaxării.

Traficul aerian pe primele 10 aeroporturi românești 2020
Extras European Airport Traffic Statistics – EATS 23 august 2020
European Airport Traffic Statistics – EATS 23 august 2020 (www.anker-report.com)

Spre dezamăgirea transportatorilor aerieni, nici măcar în luna iulie, când în România s-a instaurat o euforie a vacanțelor și oamenii au început să călătorească intensiv, cifrele de tranzit ale aeroporturilor nu s-au îmbunătățit semnificativ. Tot ce s-a reușit în luna iulie a fost o ameliorarea a procentului de scădere a traficului aerian. După scăderile de peste 90% în lunile trimestrului doi,  noile valori ale traficului continuă să fie dezastroase, dar există speranță.

Astăzi, cu cifrele pe primele șapte luni ale anului în față vedem că marile aeroporturi ale țării nu și-au revenit și că traficul aerian continuă să scadă pe acestea, chiar dacă într-o măsură mai mică față de trimestrul doi al anului.  Din păcate pentru industria aeriană, riscul declanșării unui al doilea val al pandemiei pare să împingă unele țări din Uniunea Europeană la măsuri la fel de drastice ca în această primăvară. Impunerea de noi restricții, pe anumite destinații, va împiedica îmbunătățirea indicatorilor aeroporturilor și companiilor de transport aerian.

Privite în ansamblu, primele șapte luni ale anului au adus scăderi de zeci de procente în top 10 aeroporturi românești. În fapt, doar aeroporturi mai mici, precum Suceava și Târgu Mureș, au reușit să scadă cu mai puțin de 60%. Scăderea este atenuată de faptul că în primele două luni ale anului au fost înregistrate creșteri ale traficului aerian.

Traficul aerian semnalează probleme în turism

Pandemia a spulberat traficul aerian și a generat efecte pe măsură în industriile complementare. Traficul aerian scăzut este un indicator puternic și în ceea ce privește unele industrii complementare precum cea a turismului. Mulți români au preferat anul acesta deplasarea cu mijloace proprii de transport. De asemenea, au fost alese locații aflate din proximitatea geografică, pentru a evita aglomerația din avioane. Valorile de trafic aferente lunii august ne vor confirma  faptul că cei mai mulți români au preferat să se deplaseze cu autovehiculele proprii spre destinațiile lor de vacanță.

Scăderea traficului aerian și dificultatea recuperării ne confirmă că revenirea în V a economiei este puțin probabilă. Industriile aeriană este conectată cu multe altele și este un indicator al problemelor extrem de grave din economie.  Transportatorii aerieni vor avea nevoie de ani de zile pentru a-și reface baza de clienți de dinainte de pandemie. Doar imunizarea accelerată sau un vaccin funcțional ar permite relansarea transportului aerian și a turismului. Chiar și cu un vaccin miraculos vor fi necesari ani și ani de zile pentru refacerea încrederii consumatorilor.

De Gabriel

Sunt un economist care scrie pe platforma Inițiativa Privată în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile care abundă în articolele mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *