Economia abundenței (Economics of abundance) este un concept utopic propus de către Wolfgang Hoeschele în lucrarea The economics of abundance: A political economy of freedom. Wolfgang Hoeschele și-a construit modelul ca pe o critică la abordarea tradițională, bazată pe raritatea resurselor. În opinia lui, deoarece sistemul promovează produsele rare, au apărut instituții care generează raritate. Desființarea acestor instituții ar putea duce la un sistem mai echitabil social, cu un rol mai mare al proprietăților comune. Într-un sistem de acest gen, ar fi posibilă atingerea unui nivel ridicat de abundență economică.
În mod ironic, resursele care sunt cu adevărat abundente sunt o raritate. De obicei, economiștii folosesc exemplul clasic ale produselor software open-source. Teoretic, acestea sunt abundente, dar practic situația este discutabilă. Produsele open source se bazează pe contribuții voluntare, deci depind de disponibilitatea unor programatori de a le munci gratis. În momentul în care contribuitorii se plictisesc să dezvolte și să ofere suport pentru produs, acesta va începe să decadă. El nu va mai fi o alternativă competitivă la produsele comerciale. Produsul va fi în continuare gratuit și abundent, dar își va pierde caracteristica de resursă economică pentru că nu va mai fi solicitat de utilizatorii potențiali.