Categorii
Opinii

Ambalajele reciclabile facilitează evaziunea

Introducerea sistemului de reciclare a ambalajelor de plastic și aluminiu a generat efecte interesante pe piață. Se pare că unii agenți economici pun clienții să plătească garanțiile și păstrează ambalajele pentru a colecta banii. Cum ambalajele plătite de clienți ies din gestiunea firmelor, putem presupune că banii colectați sunt utilizați pentru rotunjirea veniturilor sau aprovizionarea ilicită a agenților economici.

Ambalajele reciclabile facilitează evaziunea fiscală într-o modalitate care probabil că nu a fost intuită la momentul dezvoltării sistemului. Se pare că în localitățile mici, mulți agenți economici percep garanțiile și păstrează și ambalajele.

În această direcție, este edificatoare experiența relatată în mediul virtual, de clientul unui restaurant. Acesta a observat că pe bonul fiscal a fost adăugată și garanția pentru cele două sticle de bere consumate. Solicitarea de a îi fi înmânate a fost întâmpinată cu un refuz, pentru că urmau să fie returnate de angajații localului. Evident, faptul că restaurantul returnează ambalajele, deși clientul plătește garanția, reprezintă un important semnal de alarmă. Plata garanției înseamnă scoaterea ambalajului respectiv din gestiune. Altfel spus, banii recuperați din returnarea ambalajelor nu mai pot fi reintroduși cu ușurință în gestiune. Sigur, cei din local ar putea argumenta că au preluat ambalaje suplimentare de la clienți, dar nu credem că ne aflăm în această situație.

Reținerea ambalajelor plătite de clienți poate însemna două lucruri. În primul rând, este posibil ca angajații localului să-și rotunjească veniturile din recuperarea garanțiilor. În al doilea rând, banii din garanțiile plătite de clienți ar putea fi folosiți de micile magazine și restaurante pentru a se reaproviziona fără facturi. Un angajat al localului s-ar putea duce la un hypermarket cu ambalajele adunate și cu banii obținuți ar putea să facă achiziții fără factură. Sigur, sumele pe care le poate rula un agent economic nu sunt mari, dar dacă fenomenul este răspândit la nivel național probabil că impactul total nu este neglijabil.

Mediul rural este mai vulnerabil

Am putea paria că acest lucru se întâmplă frecvent în mediul rural și în urbanul mic. Acest lucru se explică prin slaba răspândire a automatelor de recuperare a garanțiilor. Nu ne-ar mira ca multe localuri și magazine mici să procedeze în acest fel. Putem considera că acesta este un eșec al programului de reciclare. Sperăm că el nu va lua amploare și că responsabilii vor lua măsuri pentru corectarea sa.

Sunt anumite semne care sugerează că fenomenul a luat amploare în ultimele luni. Astfel, în urbanul mic, la aparatele de reciclat ale lanțurilor de magazine, seara vin dube încărcate cu saci de ambalaje. Se formează ambuteiaje atât de mari încât, în multe seri, clienții obișnuiți au zero șanse să-și recupereze garanțiile. S-ar putea argumenta că sunt clienți din sate care adună ambalajele pentru a nu face mai multe drumuri. Cozile și blocajele sunt prea mari însă pentru ca această ipoteză să justifice fenomenul.

De Gabriel

Sunt economist și scriu aici în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *