Categorii
Extern

Barilul de petrol la $70 anunță căderea economiei

Prețul unui baril de petrol a ajuns zilele acestea la maximul ultimelor 14 luni de zile. Majorarea prețului nu a fost cauzată de către o revenire miraculoasă a cererii, ci de refuzul OPEC de a crește producția. Economia lumii este încă dependentă de petrol și efectele se vor resimți rapid și profund în întregul sistem.

Barilul de petrol la $70 anunță căderea economiei, deci creșterea costurilor, inflație și scumpirea creditării. Refuzul OPEC de a majora producția de petrol a împins prețul barilului la maximul ultimelor 14 luni de zile, peste $65. Deoarece economia mondială este încă puternic dependentă de petrol, care servește drept combustibil principal pentru transporturi și ca materie primă pentru nenumărate industrii, efectele majorării de preț se vor resimți în absolut toate domeniile.

Doar dacă ne limităm analiza la rolul petrolului în transporturile mondiale și este suficient ca să ne dăm seama de efectele succesive care vor urma în perioada următoare. Știm că industria transporturilor a fost una dintre cele mai afectate de situația din ultimul an. Transportul de persoane este la un minim istoric iar cel de mărfuri a fost afectat de reducerea fluxurilor. Mai nou, există și o criză a containerelor care complică situația de pe piața mondială.

De ce avem o criză a containerelor?

O explicație simplă a acestei crize a containerelor ar fi următoarea. Reducerea producției în cvasi-totalitatea fabricilor și uzinelor din jurul lumii a determinat o creștere a timpilor de încărcare a containerelor. Acestea stau acum, în porturi și gări, și așteaptă să fie umplute. De ce este acest lucru o problemă? Simplu, pentru că un container care făcea șapte sau opt drumuri pe an, face acum doar două sau trei. Transportatorii nu au suficiente containere pentru a-și permite să aștepte perioade lungi de timp umplerea celor existente. O parte a costurilor generate de această criză au fost acoperite prin economiile realizate prin utilizarea petrolului ieftin, dar acum costul transportului va crește și va fi integrat în prețurile majorității produselor din lume. Inflația va deveni și mai vizibilă ca în prezent.

În a doua jumătate a anului, pe măsură ce se vor deschide economiile, vom asista și la o creștere semnificativă a cererii pentru produse și servicii. Acesta va pune o presiune bruscă pe ofertă, dar producătorii nu vor putea să-și ajusteze producția suficient de repede și vor majora prețurile. Inflația se va ajusta cu rapiditate la noua realitate.

Rata inflației poate evolua doar în sus

Rata mare a inflației va determina băncile centrale să majoreze ratele dobânzilor de referință, pentru a descuraja creditarea și a restrânge masa monetară de piață. Sstatele lumii nu vor mai acorda amânări la plata ratelor și creditele se vor scumpi semnificativ. Indivizii vor constata că joburile lor nu mai sunt necesare și standardul lor de viață se va prăbuși. Circulația euforică a capitalului se va încheia și firmele din jurul globului, de la start-up-uri la multinaționale, vor constata că finanțarea este mult mai dificilă. Multe firme își vor ajusta planurile și vor amâna proiectele de dezvoltare, în așteptarea unei conjuncturi economice favorabile.

De un an piața mondială este inundată cu bani ieftini și asta ne va angrena într-o spirală inflaționistă. Condițiile de piață sunt atât de ciudate încât este improbabil că o să ieșim ușor din această spirală inflaționistă. Băncile centrale și guvernele pot acționa pro-activ, să se pregătească pentru ce urmează. În această direcție, ar putea începe să micșoreze cantitatea de bani ieftini de pe piețe.

Barilul de petrol la $70 anunță căderea economiei

În trecut, barilul de petrol a fost și la niveluri peste $70, deci economia se va adapta. Trebuie totuși să ținem cont de contextul în care are loc creșterea actuală. Lumea a fost pentru câteva săptămâni într-o pauză și acum orice fluctuație a cererii creează turbulențe pe piețe. Majoritatea industriilor depinde de cea petrolieră, deci orice semnificativă de preș are potențialul să alimenteze o criză economică generalizată.

De Gabriel

Sunt economist și scriu aici în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *