Categorii
Analize

Ce efecte ar avea închiderea hypermarket-urilor în weekend?

Reprezentanții micilor comercianți solicită Guvernului să impună restricții de program marilor magazine în timpul week-end-ului. Aceștia speră ca măsura să le genereze o creștere a vânzărilor care să le permită să supraviețuiască. Așteptările lor nu sunt însă realiste. O măsură de acest gen va determina o schimbare a comportamentului de consum și accelerarea falimentelor în industrie.

Ce efecte ar avea închiderea hypermarket-urilor în weekend? La această întrebare răspunsul nu este cel pe care și-l imaginează politicienii și reprezentanții micilor magazine. Aceștia din urmă au solicitat Guvernului o restrângere a programului în care pot funcționa lanțurile de magazine. Planul lor este unul simplu. Închidem lanțurile de magazine în week-end-uri și apoi clienții vor fi obligați să le calce pragul.

Aceștia s-au inspirat din țările vestice, unde majoritatea magazinelor sunt închise în week-end. Este clar însă că nu au aprofundat problema. În aceste societăți, închiderea magazinelor a generat și o schimbare a comportamentelor de consum. Indivizii s-au învățat să-și facă achizițiile alimentare în timpul săptămânii și week-end-ul le rămâne pentru relaxare. Prea puțini își mai fac cumpărături în aceste zile.

Implementarea unei limitări de program va determina schimbarea accelerată a comportamentului de consum. Unii se vor trezi sâmbătă sau duminică dimineață și își vor face cumpărăturile pentru toată săptămâna. Însă, cei mai mulți își vor muta achizițiile în seriile din cursul săptămânii. Probabil, într-un timp destul de scurt, va avea loc și o prelungire a programelor de funcționare până spre miezul nopții.

Vânzările din micile magazine vor scădea

Dacă Guvernul va implementa această măsură, reacția instinctivă a administratorilor micilor magazine va fi să majoreze prețurile. Clienții vor reacționa și își vor reduce și mai mult achizițiile din aceste unități. În plus, pentru că fluxul din marile magazine se va muta în timpul săptămânii, vânzările unităților mici se vor concentra în week-end. Multe dintre ele nu vor avea clientelă în timpul săptămânii pentru a putea funcționa. Per ansamblu, vânzările lor vor scădea și doar acelea care au locații cu vad comercial excepțional vor supraviețui.

HoReCa va fi lovită prin recul

Cei care lucrează la această politică ar trebui să țină cont și de faptul că există efecte indirecte pe care nu le bănuiesc. Perdanții măsurii nu trebuie căutați între lanțurile de magazine, ci în rândul altor afaceri. Barurile, restaurantele și cafenelele vor fi indirect afectate de această măsură. Românii își vor muta achizițiile în seriile din timpul săptămânii și nu vor mai avea la fel de mult timp pentru ieșiri sociale. Teoretic, cererea acestora pentru serviciile HoReCa se va muta în timpul week-end-ului. Practic, problema este ceva mai complicată. Cele mai multe unități de acest gen nu vor putea funcționa doar pe baza cererii de la finalul săptămânii. Într-un timp relativ scurt, o parte a acestora se va închide și, ca urmare, va avea loc o restrângere a ofertei.

Activitățile de week-end se vor diversifica

Măsura va avea și alte efecte a căror  amploare este complicat de estimat. În orașele medii și mari, aceasta va determina o diversificare a metodelor de petrecere a timpului liber. Practic, vor apărea noi firme care vor concura cu micile magazine și cu unitățile HoReCa pentru timpul liber al indivizilor. În cel mult doi sau trei ani, de la implementarea măsurii, am putea vorbi despre o nouă piață, apărută în detrimentul celorlalte tipuri de afaceri.

De Gabriel

Sunt economist și scriu aici în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *