Categorii
Piața internă

Educația online poate relansa economia României

Foarte mulți cred că școala on-line a dus la pierderi de cunoștințe greu recuperabile. Mutarea educației în online a forțat o întreagă generație de elevi să lucreze cu mijloacele de comunicare moderne și a forțat un progres general al resurselor umane. Abilitățile informatice acumulate în perioada aceasta se pot constitui în baza unui progres economic viitor.

Imaginea pe care ne-am format-o și în care vrem să credem cu ardoare este că românii sunt programatori geniali, pentru care se bat companiile internaționale. Adevărul este însă că, în afara bulelor noastre, foarte mulți dintre concetățenii noștri nu au nici măcar abilități informatice de bază. Numărul scăzut al specialiștilor de pe piață explică și de ce nivelul salarial din această industrie este atât de ridicat. Companiile pur și simplu nu găsesc suficienți informaticieni pentru a-și acoperi nevoile de bază. Și situația este valabilă în toate domeniile, în România existând o criză generalizată a resurselor umane.

Dacă ne uităm la modul în care se realizează educația în România, cu profesori subcalificați,  orare încărcate, cu programe extrem de stufoase și cu accentul pus pe capacitatea de memorare a copiilor este de înțeles de ce resursele umane calificate sunt o raritate. Mutarea educației în mediul on-line ne-a oferit o perspectivă completă asupra situației reale din România. Din relatările profesorilor și elevilor din sistem, nu doar că majoritatea nu aveau abilități informatice minime ci a fost o adevărată aventură realizarea unor simple conturi online. A fost nevoie de zile, chiar săptămâni pentru ca mulți profesori și elevi să învețe să se logheze pe platformele de educație on-line.

Opinia generală din România este că școala on-line va determina un regres imens în educația copiilor. Se vorbește tot mai des de pierderi irecuperabile, de generații pierdute și de un dezastru în educație. În același registru, al daunelor provocate de închiderea școlilor fizice, putem să înscriem și avertismentele ONU, care vorbește de o pierdere generațională.

Opinia noastră este însă că pandemia a forțat milioane de angajați și elevi din România să-și formeze abilități informatice pe care altfel nu le-ar fi dobândit. Și chiar dacă vorbim despre elemente care nu par extrem de sofisticate precum utilizarea PC-ului, a programelor de comunicare on-line, noțiuni de bază în editarea de text  și a fotografiilor, acestea se pot constitui într-o bază pentru dezvoltarea acestor resurse umane.

În criza care va începe în curând, economia lumii și cea a României vor trece printr-o perioadă de reașezare, unele industrii își vor restrânge activitatea iar altele vor înflori. În lumea nouă, care se va baza tot mai mult pe informatică și automatizare, este de așteptat ca resursele umane necesare în noile industrii să fie calificate în utilizarea noilor tehnologii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.