Guvernul a determinat reducerea consumului prin schimbarea vectorului de impozitare al microîntreprinderilor. Indiferent dacă microîntreprinderile au făcut angajări ca să treacă la un impozit de 1% pe cifra de afaceri sau de 16% pe profit, sumele pe care le direcționează spre stat vor crește. Plecând de la datele vehiculate pe piață vom încerca să estimăm suma cu care a fost redus consumul.
Conform publicației Ziarul Financiar, pentru a nu trece la un vector de impozitare de 16% pe profit, microîntreprinderile din România au angajat 300.000 de salariați. Nu știm cât de precisă este această valoare, dar o vom folosi pentru a face o simulare a impactului pe care îl are măsura asupra consumului din România. Nu intenționăm să ne pronunțăm asupra justeții politicii fiscale, ne interesează strict să aflăm suma care ar fi rămas în consum dacă nu se schimba legislația.
Câți bani ar fi fost în consum?
Prezumția 1
Toți cei 300.000 de salariați au fost încadrați cu salariul minim brut, de 3000 de lei.
Știm că angajatorul plătește pe lângă salariul minim brut și contribuția asiguratorie de muncă, de 2,25%. Facem regula de trei simplă pentru a afla cheltuielile salariale lunare.
3000 ………………… 100
X …….…………..102,25
X = (102,25 *3000)/100 = 3067,5 lei
Acum, că știm cheltuielile salariale pentru o lună, le putem calcula pe cele anuale pentru toți cei 300.000 de salariați.
Fond anual salarii = 3067,5 * 12 luni * 300.000
Fond anual salarii = 11.043.000.000 lei/an
Ca să ajungem la valoarea care ne interesează trebuie să luăm în calcul și faptul că aceste firme plătesc un impozit de 1% din cifra de afaceri. Ne întoarcem la regula de 3 simplă, pentru a calcula partea din cifra de afaceri destinată salariilor.
11.043.000.000 …………………..99
X ……………………………….100
X = (11.043.000.000 *100)/99 = 11.154.545.455 lei
Să reținem această sumă de 11.154.545.455 lei. Anul trecut, în firmele fără salariați, această sumă ar fi fost impozitată cu 3%. Presupunem că această parte a cifrei de afaceri, dedicată acum plății salariilor, ar fi fost retrasă ca profit de proprietarii microîntreprinderilor. Din nou, facem regula de 3 simplă.
11.154.545.455……………………..100
X …………………………………….97
X = (11.154.545.455 * 97)/100 = 10.819.909.091 lei
La retragerea din firmă, proprietarii ar fi plătit 5% ca impozit pe dividende și ar fi rămas cu 10.278.913.636 lei. Această sumă ar fi fost direcționată spre consum sau investită.
Prezumția 2
Rămânem în scenariul fiscal din 2022 și presupunem că se retrag profituri sub pragul de 12 salarii minime și nu se datorează CASS. În codul fiscal actualizat noul prag pentru plata CASS este de 6 salarii minime brute.
Cu cât s-a redus consumul?
Ne întoarcem la datele inițiale pentru a calcula suma care a rămas la dispoziția proprietarilor pentru consum. Ipoteza era că toți cei 300.000 de angajați se remunerează cu salariul minim brut de 3000 de lei. Din acesta scădem contribuțiile asiguratorii sociale (25%) și sociale de sănătate (10%) și obținem un venit impozabil de 1950 lei. Aplicăm impozitul de 10% și obținem un venit net de 1755 de lei.
Prezumția 3
Între cei 300.000 de angajați nu există categorii profesionale exceptate de la plata impozitului pe venit.
Acum calculăm venitul disponibil pentru consum.
Venit disponibil consum = 1755 * 12 luni * 300.000 angajați
Venit disponibil consum = 6.318.000.000 lei
Știind că în vechiul regim fiscal ar fi rămas în consum 10.278.913.636 lei, putem calcula suma redirecționată de stat din consum către buget.
10.278.913.636 lei – 6.318.000.000 lei = 3.960.913.636
La cursul zilei de astăzi, suma reprezintă aproape 809 milioane de euro. Direcționarea acestor bani spre bugetul național va însemna un consum mai mic și, probabil, falimentul multor srl-uri.
Această valoare nu este una extrem de precisă. Există categorii profesionale exceptate de la plata impozitului pe venit, care vor păstra o sumă mai mare pentru consum. De asemenea, multe microîntreprinderi au preferat să treacă la vectorul de impozitare de 16% la profit. Acesta, împreună cu noul impozit pe dividende de 8% și cu coborârea plafonului pentru plata CASS la 6 salarii minime brut, va contribui la reducerea sumei disponibile pentru consum în economie. Probabil că suma reală care va fi direcționată spre bugetul statului va depăși 1 miliard de euro.
Atenție! Scăderea consumului cu 1 miliard de euro nu este egală cu creșterea veniturilor bugetare cu 1 miliard de euro. O parte din sumele cheltuite pe piață ajung la stat sub forma TVA-ului, accizelor, impozitelor pe proprietate. În acest caz, reducerea consumului cu 1 miliard de euro va determina o majore a veniturilor bugetare cu doar câteva sute de milioane de euro. Pe termen mediu și lung se reduce și ritmul de creștere economică.