Categorii
Financiar

Guvernul vrea să mărească taxele pe muncă?

Guvernul vrea să mărească taxele pe muncă și ne anunță acest lucru prin aruncarea responsabilității în curtea Băncii Mondiale. Ministrul Finanțelor a declarat că Banca Mondială ne-a recomandat trei scenarii de modificare a regimului fiscal. Surprinzător este faptul că unul dintre aceste scenarii presupune creșterea taxelor pe muncă, despre care Premierul a declarat că sunt deja cele mai mari din Uniunea Europeană.

De luni întregi se picură informații de genul acesta, că Banca Mondială sau FMI ne cer să introducem taxe, să ne schimbăm regimul fiscal etc. Nu există așa ceva. Nicio instituție internațională nu poate solicita așa ceva. României i se solicită echilibru bugetar. Acest lucru poate fi realizat prin creșterea veniturilor sau scăderea cheltuielilor. Guvernul are libertate totală să identifice noi surse de venituri. Dacă instituțiile internaționale lansează scenarii de lucru, nu înseamnă că acestea trebuie să fie adoptate. Faptul că Guvernul României se încăpățânează să se ascundă după niște așa-zise solicitări ale organizațiilor internaționale, ne demonstrează nivelul de lașitate al acestor politicieni. Echilibrul bugetar poate să fie atins prin reducerea cheltuielilor, dar acest lucru este ținut sub tăcere. Nimeni nu împiedică Guvernul să reformeze aparatul bugetar.

Declarația Ministrului Finanțelor a fost realizată în aceeași săptămână în care Guvernul a aruncat Codul Fiscal în aer. Din această cauză ea s-a pierdut pe fundal. Nu strică să ne uităm fugitiv peste cele trei scenarii.

Care este semnificația celor trei scenarii de lucru?

(1) Renunțarea la Cota unică

Acest subiect a mai fost analizat și, în prezent, pare că nu mai există suficienți suporteri ai cotei unice. Problema este că autoritățile fiscale întâmpină dificultăți în estimarea veniturilor globale. Practic, dacă s-ar trece în acest moment la impozitarea progresivă, nu s-ar putea calcula venitul total al fiecărui individ. Astfel, nu s-ar putea aplica o cotă corespunzătoare a impozitului. În plus, introducerea impozitării progresive ar determina mulți indivizi să-și ascundă veniturile. Este puțin probabil să asistăm la introducerea acestei cote în următorii 2-3 ani.

(2) Creșterea TVA prin renunțarea la aplicarea diferențiată

Al doilea scenariu presupune unificarea TVA sub o singură cotă. România este țara din UE în care gospodăriile alocă un sfert din buget pentru achiziția de alimente și alcool. O singură cotă TVA ar însemna scumpirea alimentelor, deci a părții principale din bugetul gospodăriilor. Evident, acest lucru ar cauza o creștere a inflației și scădere a cererii pentru alimente și celelalte produse.

(3) Unificarea CASS și a impozitului pe venit

Această măsură este una cu adevărat șocantă. Dacă ar fi aplicată corect, ea ar putea fi benignă, dar modul în care ne-a fost prezentată de către Ministrul Finanțelor ne produce teamă. În emisiunea în care a fost invitat, acesta a vorbit despre o unificare a procentelor și aplicarea directă pe veniturile brute. Problema este că procentele se calculează raportat la baze diferite. CASS-ul de 10% se aplică pe salariul brut și impozitul de 10% este prelevat din venitul impozabil. Totalul nu este 20%. Venitul impozabil este 65% din cel brut [100% – 25% (CAS) – 10% (CASS)], deci impozitul este doar 6,5% din venitul brut [10%*65%(venitul impozabil)]. Taxarea pe muncă reprezintă astăzi 41,5% din veniturile brute și ar ajunge la 45%, dacă unificarea s-ar face în modul descris de Ministrul Finanțelor.

Este absolut șocant faptul că în Guvernul României, unde politicienii se declarau șocați de paradoxul impozitării muncii, sunt analizate scenarii prin care se crește și mai mult nivelul taxelor. România a intrat pe coridorul stagnării economice și se pare că nu suntem interesați să-l părăsim.

De Gabriel

Sunt economist și scriu aici în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *