Produsele marca magazinului trebuie să rămână pe rafturi chiar dacă unii par deranjați de succesul lor. Prin eliminarea acestor produse ar avea loc o creștere rapidă a prețurilor din magazine, pentru că producătorii vor încerca să ocupe cota de piață cu mărcile lor mai scumpe. Efectul ar fi unul de creștere a ratei inflației și scădere a puterii de cumpărare. Este suficient să ne uităm la istoria recentă pentru a vedea că Guvernul nu are soluții contra inflației. Probabil, ar urma o plafonare și o scădere generalizată a calității produselor.
Zilele trecute, Ministrul Agriculturii a atacat produsele care se vând sub marca magazinului. În opinia lui, acestea ar trebui să dispară de pe rafturi pentru că intră pe rafturile magazinelor cu prețuri mai mici ca produsele cu marca producătorului. El susține și că ar trebui să dezvoltăm un sistem de reglare a prețurilor.
Declarația șochează prin faptul că oficialul pare să nu înțeleagă cum funcționează mecanismele pieței. Tentativele de reglare a prețurilor nu funcționează în România și au eșuat și în Ungaria. Este de neînțeles de ce insistăm încă să ne jucăm de-a plafonarea când aceasta a eșuat și în țara vecină, care ne-a servit drept model.
Este uimitor că ministrul vrea eliminarea mărcilor proprii pentru că intră pe rafturi cu prețuri prea mici. Românii se confruntă de patru ani cu niveluri ridicate ale inflației și, pentru mulți, produsele marca magazinului au fost singura modalitate de conservare a puterii de cumpărare. Pe măsură ce valoarea reală a salariilor a scăzut, clienții au migrat dinspre brandurile producătorilor spre cele ale magazinelor. Este deplasat să ceri eliminarea mărcilor care au făcut viața a milioane de români suportabilă.
Prețurile scăzute al produselor marca magazinului sunt normale
Critica adusă produselor cu marca magazinului este că intră pe rafturi cu prețuri mai reduse decât cele ale brandurilor producătorilor. Diferența de preț este absolut normală, pentru că acestea au costuri diferite și nu oferă aceleași lucruri clienților. Marile lanțuri de magazine își permit să comande cantități mari de produse pe care să le vândă sub mărci proprii. Astfel ele obțin reduceri semnificative de la producători. Ambalajele nu sunt pretențioase și retailerii investesc doar minimal în promovarea acestora. În plus, pentru că se concentrează pe volume mari, magazinele pot reduce și marjele comerciale medii. Ca urmare a acestei strategii, lanțurile de magazine își permit să vândă la prețuri mai scăzute.
Există însă și un cost ascuns al acestei strategii. Pentru că magazinele comandă de la mai mulți producători, care se și schimbă frecvent, asigurarea unei calități constante este dificilă. Clienții care cumpără produse marca magazinului știu acest lucru, dar și-l asumă.
Brandul îi oferă producătorului avantaje pe care magazinele nu le au. Marca îi permite producătorului să se diferențieze. În timp, un client va testa mai multe produse și își va face o ierarhie a preferințelor. El nu va alege produsele pentru că se cheamă într-un anumit mod, ci pentru că respectiva denumire îi garantează un anumit standard de calitate. Producătorul va investi în crearea și promovarea acestei mărci și costurile suplimentare vor fi transferate în prețuri. În plus, el va putea practica marje comerciale mai mari. Firma care are branduri puternice va vinde cantități mai mari. Acest lucru îi va permite să obțină economii de scară și să-și majoreze marjele comerciale.