Categorii
Intern

Subvenția scumpește Dacia Spring

În ultimul an și jumătate, Dacia a scumpit de mai multe ori prețul autoturismului electric Spring în România. Explicația este una extrem de simplă, România oferă cea mai mare subvenție pentru achiziția de autoturisme electrice din Uniunea Europeană. Aceasta este de circa €10.000 sau cel mult 50% din valoarea autoturismului și face ca, și după mai multe scumpiri, Dacia Spring să fie accesibilă în România.

Subvenția scumpește Dacia Spring în România și o face mai puțin accesibilă pentru locuitorii țării. De la lansarea pe piață a autoturismului și până astăzi, producătorul român a majorat prețurile de mai multe ori. Zilele acestea prețul cu TVA a ajuns la €21.800, mai mult decât în țările cu putere de cumpărare ridicată din Uniunea Europeană.

Pentru audio accesați partea 1 și partea 2.

La acest preț, în România Dacia Spring este mai scumpă decât în țările dezvoltate din UE: prețul de pornire fiind de €19.800 în Franța,  €20.205 în Spania, €19.600 în Portugalia și €19.990 în Belgia.

Există o multitudine de factori care pot să contribuie la creșterea costurilor asociate importului de Dacia Spring. Poate că autoturismul este transportat via Europa de Vest, de unde este livrat în România, deci posibil să apară unele costuri suplimentare. Însă, nu doar acestea stau la baza deciziilor de majorare a prețurilor. În România, Dacia Spring este victima propriului succes. În principiu, există două explicații majore pentru scumpirea autoturismului pe piața locală: Dacia încearcă să tempereze cererea ridicată de pe piața românească și România oferă cea mai mare subvenție din Uniunea Europeană pentru achiziția de autoturisme electrice.

Dacia încearcă să reducă presiunea cererii

Dacia Spring este produsă în China și, ulterior, importată pe continentul european. Capacitatea de producție este încă una limitată și există dificultăți în scalarea acesteia. Problema principală este legată de materiile prime rare utilizate în producția de acumulatori auto. Compania nu poate crește producția suficient pentru a satisface cererea potențială de pe piață.

Subvenția din România, de €10.000 și cel mult 50% din prețul autoturismului este extrem de generoasă și scumpește Dacia Spring. Aceasta face ca autoturismul să fie extrem de atractiv pentru clienții locali. Cererea pentru acesta a crescut extrem de mult în România și, dacă firma ar livra cât poate consuma piața, nu ar putea satisface nevoile din restul Europei. Succesul produsului presupune ca acesta să fie disponibil în toată Uniunea Europeană. Majorarea prețului, pentru a reduce cererea, este o măsură firească din partea companiei.

Subvenția crește profitul Dacia

Programul Rabla Plus este cel mai generos din Uniunea Europeană. Până la lansarea Dacia Spring, vânzările de autoturisme electrice erau așa de scăzute încât o subvenție consistentă era justificată. Cei €10.000 nu au avut însă un mare impact, cât timp cele mai accesibile autoturisme electrice de pe piață aveau prețuri de peste €30.000. Renault nu a intuit faptul că lansarea autoturismului pe piața locală va genera un interes atât de ridicat. Anul trecut, Dacia Spring a fost lansată în România la un preț care pornea de la €18.000. După aplicarea tichetului Rabla Plus, prețul de achiziție cobora sub €9.000. Cei care au achiziționat-o pe firme și au putut să-și deducă și TVA-ul au ieșit și mai bine.

Prețul extrem de bun a determinat creșterea cererii și Dacia a sesizat faptul că poate să-și majoreze încasările din România. Compania a majorat prețul etapizat și a putut analiza reacția clienților potențiali. Faptul că aceste majorări de prețuri nu au descurajat clienții le-au oferit destul de mult spațiu de manevră. În celelalte țări din UE, subvențiile de acest gen sunt mult mai scăzute și Dacia Spring nu este la fel de accesibilă pentru clienți. Practic, firma a profitat de subvenția generoasă din România pentru a-și maximiza încasările. Această situație, cu prețuri mai mari în România, va continua atâta timp aici există cea mai mare subvenție din Uniunea Europeană.

În alte țări subvenția se reduce deja

Segmentul de piață al autoturismelor electrice s-a maturizat în mai multe țări și multe guverne consideră că nu mai este necesară subvenționarea sa. De exemplu, începând cu 2023, în Germania va avea loc o reducere etapizată a valorii acestei subvenții. Pe termen mediu, pe măsură ce va crește cererea pentru tichetele Rabla Plus, ne așteptăm ca și România să urmeze această cale. Cel mai probabil, până în 2030, ajutorul de stat va avea o valoare nesemnificativă.

De Gabriel

Sunt economist și scriu aici în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *