Sunt restaurantele online soluția la COVID-19? Pot acestea să suplinească activitatea din HoReCa tradițională? COVID-19 a forțat o revoluție profundă în economia contemporană. Vom avea nevoie de ani de zile ca să înțelegem toate implicațiile și modificările structurale produse. În toate industriile existente au apărut sau sunt pe cale să apară modificări ale modului de a face afaceri. Este clar că în multe industrii urmează restrângeri de activitate, dar, în mod interesant, acestea creează spații pentru inițiative inovative.
Restaurantele se confruntă cu dificultăți și cu riscul falimentului., dar reprezentanții generației active nu mai știu să gătească. Mulți au învățat să gătească în ultimele luni, dar este puțin probabil că vor abandona mâncarea din restaurante. Proprietarii de restaurante, conștienți de acest lucru, au lansat servicii de livrare la domiciliu.
România a evitat, miraculos, o scădere în primul trimestru, dar în al doilea aceasta nu va putea fi evitată. Se vorbește deja despre o rată a șomajului care ar putea ajunge la 10%. Până și în IT, industria care părea relativ protejată, au început să se închidă proiecte de suport pentru companii externe. Evident, are loc și o reducere a necesarului de personal. Toate acestea vor determina reducerea veniturilor medii, fapt care va genera o sensibilitatea mai mare la nivelul prețurilor și va determina căutarea de alternative mai ieftine. Găsirea de restaurante mai ieftine, în condițiile în care cele existente sunt forțate să-și majoreze prețurile din cauza distanțării sociale și a costurilor adiționale, va fi cu siguranță o provocare.
Sunt restaurantele online soluția la problemele generate de COVID-19 în HoReCa?
Într-un sens da, pentru că industria se poate reinventa. Această nouă ecuație a pieței, a oamenilor flămânzi dispuși să cumpere mâncare, dar nu la prețurile curente, va duce la reinventarea industriei. Acum este oportunitatea perfectă, pentru orice bucătar care a visat să-și deschidă propriul restaurant, să se desprindă de angajatorul său și să-și înființeze un local exclusiv online. Are posibilitatea să facă acest lucru pentru că investiția inițială, de care are nevoie, este cu mult mai mică decât dacă ar dori să dezvolte un restaurant cu amplasament fizic. Un local clasic necesită un amplasament cu vad comercial, o echipă numeroasă, mobilier, amenajări pretențioase etc. Un restaurant online poate fi format dintr-o bucătărie, un site/aplicație, o mașină de livrări și doi angajați. Pentru un restaurant online vadul comercial, mobilierul, amenajarea etc. devin irelevante pentru că nu au capacitatea să adauge valoare mâncării.
Având în vedere că proprietarii de restaurante cu amplasament fizic vor fi nevoiți să majoreze prețurile, piața online poate deveni zona fierbinte, cu potențial de creștere. În plus, limitarea numărului de locuri din restaurante și probabilitatea, extrem de mare, ca mulți dintre clienții potențiali să se lovească de situații în care le stee interzis accesul. Din această cauză, mulți se vor orienta spre comenzi online.
Piața restaurantelor a fost zguduită de pandemie, dar există suficient spațiu să se reinventeze. Proprietarii vor găsi noi modalități de a ajunge la clienți. Acum este momentul perfect pentru lansarea de restaurante online, deoarece clienții sunt deschiși să le accepte. Acestea au posibiliatea să ajungă la clienți fără investiții semnificative în spații fizice și în echipe numeroase.