Ancorare

Conceptul de ancorare (Anchoring) este unul utilizat în finanțele comportamentale pentru a ilustra tendința oamenilor de a face evaluări prin raportare la prețuri de referință (ancore). Astfel, ei vor evalua bunurile la valori mai mari, atunci când prețurile de referință sunt mai ridicate. În principiu, când caută să facă o achiziție indivizii se raportează la un preț de referință. Fenomenul este foarte ușor de observat pe piața bursieră. Dacă o acțiune se depreciază de la un maxim istoric, mulți investitori vor considera că se află într-o situație de „buy the dip”. Acest lucru se va întâmpla chiar dacă valoarea reală a activului este una mult mai scăzută.

ancorare
Anchor icons created by Irfansusanto20 – Flaticon

Ancorarea poate duce la convingeri rigide privind valoarea activelor și ignorarea informațiilor relevante. Practic, aceasta poate duce la decizii de investiții extrem de neinspirate.

Din punct de vedere psihologic, ancorarea este utilizată ca o scurtătură pentru simplificarea analizelor decizionale complexe.