Breakage (Breakage) este un concept utilizat în SUA pentru a descrie veniturile pe care le obțin companiile din serviciile preplătite neutilizate. Acest tip de venituri este obținut de companiile care emit diverse tichete preplătite (e.g. carduri de cadouri). De obicei, tichetele de cadouri au valori standard. Când consumatorii utilizează doar o parte din valoarea tichetului, diferența până la valoarea standard nu mai sunt cheltuite. Mulți clienți utilizează o parte din valoarea tichetului, dar rămân sume mici care ajung la companii la expirarea cardului. Firmele obțin veniturile respective fără să ofere în schimb produse sau servicii.
Să luăm ca exemplu, un tichet cadou cu valoare standard de 100 de lei. Persoana care îl primește se duce într-un magazin partener și cumpără un produs de 98 de lei. Diferența de 2 lei este prea mică pentru a mai cumpăra ceva și rămâne atașată tichetului. La expirarea tichetului, suma intră în contul companiei emitente. Suma poate să pară scăzută, dar dacă situația se repetă pentru mii sau zeci de mii de clienți, aceasta va avea o sursă de venituri deloc neglijabilă. La aceste diferențe putem adăuga și banii din tichete care nu sunt folosite, din diverse motive.
O situație asemănătoare întâlnim și în domeniul garanțiilor pentru ambalaje. România a implementat acest sistem de reciclare în noiembrie 2023. Garanțiile care nu trebuie returnate se vor constitui în venituri pentru Returo, firma care are monopol pe această piață. Obiectivul pe termen lung, al Ministerului Mediului este să se ajungă la o rată de returnare a ambalajelor de 90%, deci Returo va continua să aibă ventiuri de tip breakage.