Consumerism

Consumerismul reprezintă concepția că o creștere a consumului de produse și servicii de către indivizi estre un obiectiv dezirabil. Acesta se bazează pe ideea că materialismul este determinant pentru fericirea și satisfacția indivizilor. Ideea de consumerism se bazează pe faptul că, prin creșterea cererii, este stimulată oferta pe piață și economia în ansamblu. Problema stimulării prin consum apare atunci când indivizii nu își cresc valoarea achizițiilor pe baza veniturilor realizate deja, ci pe a celor viitoare, adică prin împrumuturi. Astfel, scade capacitatea de capitalizarea a țării deoarce banii nu sunt direcționați spre investiții, ci spre consum.

Termenul de consumerism mai este folosit și pentru a descrie stilul de viață contemporan, în care bunurile sunt înlocuite frecvent. De exemplu, acest stil presupune înlocuirea echipamentelor tehnologice, uzate fizic sau moral, fără a se încerca repararea lor.

consumerism
Broken icons created by Smashicons – Flaticon

Consumerismul a fost favorizat de faptul că firmele au dezvoltat produsele electronice în așa fel încât înlocuirea lor este mai ușoră decât repararea. În ultimii ani, au apărut mai multe mișcări și propuneri legislative prin care se dorește asigurarea posibilității de a reapara produsele deținute. Au apărut și firme care și-au asumat misiunea de a lansa produse ușor de reparat.

Consumerismul este criticat pentru că acest stil de viață duce la generarea unei cantități mai mari de deșeuri. Acest mod de viață nu este conform ideilor contemporane care promovează reciclarea și consumul sustenabil.