Economie organizațională

Domeniul economie organizațională (Organizational Economics)  se ocupă cu înțelegerea modului în care se formează, funcționează și performează organizațiile. Practic, în cadrul economiei organizaționale se studiază modul în care sunt fondate și dezvoltate firmele. De interes sunt modul în care se alocă resursele pe plan intern și luarea deciziilor. În cadrul acestui domeniu al științei economice sunt studiate obstacolele interne și externe întâmpinate în managementul organizațiilor.

Economia organizațională
Culture icons created by monkik – Flaticon

Practic, economia organizațională analizează fenomenele microeconomice la nivelul unei persoane juridice. De exemplu, studiază modul în care sunt alocate resursele în cadrul organizației. Modul în care se distribuie forța de muncă pe diferitele sarcini poate contribui la optimizarea activității. De maximă importanță sunt și modul de colectare al datelor (semnalelor) de pe piață, interpretarea lor și luarea deciziilor interne.

Majoritatea organizațiilor evoluează în structuri birocratice și procesul de luare al deciziilor se complică pe măsură ce acestea cresc. Viteza de reacție a firmelor mari tinde să scadă din cauza proceselor birocratice interne și astfel se pierd multe oportunități pe piață. Marile corporații au acces la resurse, fac investiții masive în cercetare & dezvoltare și, cu toate acestea, nu reușesc să facă inovații disruptive. Înțelegerea modului în care funcționează relațiile economice într-o organizație ar putea să o dinamizeze.