Efectul Bullwhip (Bullwhip effect) este un fenomen care apare pe piață în urma reacțiilor distorsionate din canalul de distribuție la o modificare a cererii. Acest concept a fost propus în 1961 de Jay Forrester în lucrarea Dinamica Industrială. Termenul poate fi tradus prin efectul loviturii de bici. Agentul cererii are biciul și când realizează o comandă apare o reacție în amonte, în canalul de distribuție. Similar unei lovituri de bici, efectele sunt mai ample la distanța maximă în canal. Din cauza acestui efect dimensiunea cererii este apreciată greșit în amonte, unde firmele vor acționa conform percepției. Astfel, se pot lua decizii de creștere sau de scădere a producției care vor distorsiona piața.
Efectele de bici apar, în special, din cauza unor greșeli de prognoză, realizate înainte ca o economie să intre în recesiune. De exemplu, după închiderea economiei din 2020 și perioadele de restricții dure, oamenii au început să consume excesiv. Companiile au interpretat această creștere a cererii drept un trend normal al pieței și au efectuat comenzi în amonte. Efectul s-a dus și în amonte unde și furnizorii au efectuat comenzi similare. După câteva luni, cererea clienților s-a temperat și firmele au început să formeze stocuri. Aceste stocuri sunt realizate pe bază de credit comercial și acum generează probleme de cash flow pe întregul flux de aprovizionare.
Toată cererea artificială care apare pe lanțul de aprovizionare pune presiune pe prețuri și determină creșterea inflației.