Intermediar

Intermediarul (Intermediary) este un agent economic care facilitează circulația bunurilor de la producători la consumatorii finali. Un intermediar este o parte esențială a lanțului logistic. În cadrul unui lanț logistic, pot să existe chiar mai multe niveluri cu intermediari.

intermediar
Chain icons created by Freepik – Flaticon

În mod eronat, unii economiști consideră că intermediarii există pentru că piețele sunt imperfecte. În opinia lor, aceștia apar doar pentru că nu există transparență informațională.  Nu este chiar așa. Intermediarul apare în urma specializării muncii. Lumea este prea complexă și mare pentru ca producătorii să fie capabili să ajungă direct la fiecare client potențial. Firmele specializate în aprovizionare și distribuție grăbesc circulația produselor și, lucrând cu volume mari, pot obține reduceri substanțiale, fapt care este vizibil în prețurile finale.

În economiile slab dezvoltate și în cele în curs de dezvoltare, intermediarii sunt atacați frecvent ca fiind sursa creșterii prețurilor. Faptul că acuzația este nefondată poate fi observat prin compararea prețurilor la produse, între piețe și supermarketuri. De multe ori, prețurile din lanțurile comerciale moderne sunt mai scăzute decât în piețe. Acest lucru se întâmplă deși acestea utilizează intermediari.