Prin mediu concurențial (Competitive Environment) ne referim la condițiile în care funcționează o afacere într-o ramură industrială sau pe o piață. Practic, acest mediu conține elementele care influențează competiția dintre firme. În principiu, este vorba despre concurența pentru clienți și resurse.
Elementele care definesc mediul concurențial sunt:
- Concurenții – Mai precis este vorba despre numărul, dimensiunea, avantajele competitive ale firmelor care activează într-o industrie.
- Structura pieței – Acest criteriu este legat de cel precedent. Tipul pieței (monopol, oligopol, concurențială) este legat de numărul și dimensiunea firmelor active.
- Comportamentul consumatorilor – Înțelegerea acestui criteriu este esențială pentru o firmă care dorește să intre pe o piață. De exemplu, dacă există o loialitate a clienților extrem de ridicată față de firmele existente, misiunea companiei care vrea să intre pe piață va fi extrem de dificilă.
- Furnizorii – Aici trebuie analizat dacă furnizorii au o putere prea mare pe piața resurselor, dacă au capacitatea să aprovizioneze producătorii, dacă pot asigura resurse într-un flux stabilit etc. Este important ca aceștia să nu aibă o putere de negociere disproporționată.
- etc.
Acesta este o componentă a mediului de afaceri.