Modelul celor trei orizonturi (The 3 horizons model)

Modelul celor trei orizonturi (The 3 horizons model) a fost dezvoltat de către McKinsey, o companie americană de consultanță în management, și este un cadru pentru strategia de creștere a unei firme. Modelul ilustrează modul în care poate fi abordată o strategie de creștere prin administrarea performanței prezente și maximizarea oportunităților de creștere.

Maturizarea multor companii duce la un declin al creșterii. Declinul survine deoarece produsele avansează în ciclurile lor de viață și capacitatea de inovare a firmelor scade și se plafonează. Pentru evitarea situației firmele trebuie să se ocupe de exploatarea afacerilor prezente și de căutarea constantă de noi oportunități. Cu modelul celor trei orizonturi ele pot realiza următoarea clasificare:

– Orizontul 1 este format din afacerea de bază, cu care se identifică firma. Această este activitatea care asigură cele mai mari profituri și fluxul financiar. În orizontul 1 firmele trebuie să încerce să-și îmbunătățească performanța pentru a exploata potențialul maxim.

– Orizontul 2 este format din oportunități cu potențial care ar putea genera profituri substanțiale în viitor, dar în prezent necesită investiții majore.

– Orizontul 3 este format din idei care ar putea să-și aducă o contribuție la creșterea firmei. De exemplu, aici ar putea fi incluse  proiecte de cercetare, programe pilot etc.