Oligopol

Un oligopol (Oligopoly) este un tip de piață pe care numărul de firme active este suficient de mic, încât fiecare dintre acestea trebuie să țină cont de comportamentul concurenților. Teoria economică nu consemnează un număr maxim de firme într-un oligopol, dar acesta trebuie să fie suficient de scăzut pentru ca deciziile luate într-o firmă să influențeze situația pe piață a celorlalte.

Pe o piață cu mii de ofertanți, o firmă care își coboară prețurile, nu va putea afecta prețul de echilibru. Cei care vor afla  de prețul avantajos vor achiziționa produsele și stocul firmei se va epuiza cu rapiditate. Celelalte firme nu vor afla că o companie concurentă a acordat reduceri față de prețul pieței. În schimb, dacă există puține firme, apare posibilitatea supravegherii reciproce. O firmă de oligopol va putea urmări cu ușurință modificările de prețuri, produsele, modalitățile de desfacere ale concurenților. Informațiile obținute astfel îi vor permite să reacționeze cu rapiditate.

O variantă particulară de oligopol (Oligopoly) este duopolul în care, după cum sugerează și numele, există doar două firme. Această situație este extrem de dezavantajoasă pentru clienții potențiali, pentru că ideea concurenței prin preț nu este specifică pieței.

Oligopol
Can icons created by Freepik – Flaticon

Oligopolul poate să apară și când două sau trei firme domină oferta globală cu un produs. De exemplu, Coca-Cola și Pepsi domină piața mondială a acestei băuturi. Poate că la nivel global există zeci sau sute de firme care produc cola, dar poziția acestor două companii este atât de puternică și incontestabilă încât piața funcționează ca un oligopol.