Puterea monopolistă (Monopoly power) este o variație a puterii de piață în care o firmă reușește să impună un preț mai ridicat. Pe piața pe care firma are putere monopolistă se exercită un control total asupra ofertei. Firma de monopol poate reduce cu ușurință oferta ceea ce, în condițiile unei cereri date, determină creșterea prețurilor de vânzare. În majoritatea țărilor există legi și structuri care încearcă să prevină abuzurile de acest gen.
Acest tip de putere se întâlnește de obicei pe piețele de monopol, dar se poate întâlni și într-un oligopol.
Și firmele care nu sunt active pe piețele de monopol pot să aibă genul acesta de putere. De exemplu, o firmă de pe o piață concurențială și-ar putea inova produsele. Dacă ar reuși să dezvolte caracteristici unice pe care să le breveteze, compania ar putea avea o relație monopolistă cu clienții săi. Ea ar fi singura care ar putea vinde produse, deci ar avea un control exclusivist asupra unei secțiuni de piață. Desigur, pentru ca puterea să fie reală, clienții trebuie să-și dorească produsul inovativ. De asemenea, ei trebuie să fie dispuși să plătească prețul solicitat de către firmă.