Supraproducție

Supraproducția (Overproduction) reprezintă situația în care, pentru o piață, se produce o cantitate de produse sau servicii superioară nivelului cererii. Cauzele pentru supraproducție sunt variate, de la investiții prea mari în capacitățile de producție, la estimarea eronată a evoluției cererii, la prăbușiri neașteptate ale cererii etc. Supraproducția poate să apară și atunci când o firmă cu poziție dominantă își crește nivelul producției. De exemplu, aceasta poate forța scăderea prețurilor de pe piață și falimentul concurenților.

În principiu, orice estimare greșită a cererii, urmată de investiții în dezvoltarea capacităților de producție poate duce la o situație de acest gen. Dacă ulterior cererea revine la nivelul normal, firmele vor avea stocuri în exces.

Cazurile de supraproducție apar frecvent în agricultură și pot fi asociate cu ciclurile Hog. În anii agricoli slabi, producția scade, cererea crește și prețul se majorează. Investițiile fermierilor în culturile acestea duce frecvent la situații de supraproducție.

supraproducție lână
Sheep icons created by Konkapp – Flaticon

De asemenea, supraproducția poate să apară și în cazul produselor secundare. De exemplu, în România se cresc multe ovine pentru carne și produse lactate. Din păcate, în țară nu există foarte multe facilități de prelucrare a lânii și mulți fermieri ajung să o ardă. Un produs care în urma prelucrării ar avea valoare comercială este risipit.