Categorii
Piața internă

Vaccinul aduce un boom turistic în semestrul 2

Închiderea economiei și celelalte restricții au adus în pragul falimentului afaceri din foarte multe domenii. Campanie de vaccinare din prima jumătate a lui 2021 are potențialul să genereze un boom economic în domeniile cele mai afectate de pandemie. De exemplu, în a doua jumătate a lui 2021, ne așteptăm să vedem o creștere explozivă în turismul românesc. Presiunea pe turism va fi alimentată atât de dorința oamenilor de a-și recupera viața normală, cât și de stocul de tichete de vacanță, emise în 2019 și 2020, care urmează să expire la finalul lui 2021.

Vaccinul aduce un boom turistic în semestrul 2 din 2021. În mai puțin de o lună, vom putea afirma că am trecut printr-unul dintre cei mai dificili ani economici de după revoluție. Chiar dacă guvernul a inundat piața cu bani ieftini, foarte multe afaceri au ajuns în pragul falimentului. Oricât de mulți bani ai pompa într-o afacere, lipsa clienților își va spune în mod inevitabil cuvântul. Totuși, anul se încheie într-o notă extrem de optimistă existând deja 3 vaccinuri cu rezultate promițătoare și perspectiva începerii unei noi normalități începând cu cel de-al doilea semestru al lui 2021.

Vaccinul aduce un boom turistic în semestrul 2 din 2021

Dacă în 2020 au crescut foarte mult afacerile care au facilitat viața în mediul virtual, de la produse tehnologice la tot ce ține de logistica lanțurilor de distribuție, ne putem aștepta ca, în a doua jumătate a lui 2021, să renască afacerile care au suferit cel mai mult. De exemplu, turismul are șanse la un adevărat boom în a doua jumătate a anului viitor dacă vom înregistra un succes al campaniilor de vaccinare. Această creștere, pe care o previzionăm, are cel puțin două explicații:

  • În primul rând, ne vom confrunta cu dorința oamenilor de a reveni la normal. Restricțiile și teama de infectare a determinat o scădere a cererii pentru turism. După un an și jumătate de teamă și restricții, ne așteptăm să asistăm la o creștere exponențială a cererii. Efectul nu va fi însă exclusiv intern ci, în funcție de cum se vor ridica restricțiile din Europa de Vest, va crește și cererea pentru turism extern și pentru city break-uri.
  • În al doilea rând, pe piață s-a acumulat un stoc semnificativ de vouchere de vacanță. Pe lângă tichetele emise în vara lui 2020, oamenii au încă vouchere din 2019, care trebuiau folosite în vacanța de primăvară. O mare parte nu au fost utilizate și guvernul a decis  prelungirea valabilității până la finalul lui 2021. Când se vor simți în siguranță, posesorii de tichete le vor utiliza. La momentul respectiv stocul de tichete se va constitui într-un factor de presiune asupra cererii.
Imunizarea de turmă este greu de atins

Se esimează faptul că urmează să începem campania de vaccinare în ianuarie 2021. Ținând cont de populația României, ar fi necesare peste șase luni ca să ajungem la imunizarea de turmă. Mulți dintre cei vaccinați se vor simți în siguranță și vor tinde să își reia viața de dinainte de 2020. Probabil sezonul estival va fi cel care va determina o creștere exponențială a cererii pentru activități de turism. Surplusul de cerere se manifestă pe o piață cu multe unități de cazare închise, unede există perspectiva creșterii prețurilor. Despre echilibrarea prețurilor de pe piața turistică vom putea vorbi în 2022, după expirarea voucherele de vacanță emise în 2021. Cererea din turism va fi însoțită de creșteri în domenii conexe precum piața restaurantelor, a transporturilor sau a spectacolelor.

De Gabriel

Sunt un economist care scrie pe platforma Inițiativa Privată în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile care abundă în articolele mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *