Cererea de forță de muncă ne anunță recesiunea, chiar dacă majoritatea analiștilor o consideră un semn al unei economii solide. Într-o ecuație simplificată, firmele care vor să-și majoreze producția trebuie să aleagă între investiția în tehnologie sau muncă. Alegerea este una bazată pe resursele firmei și pe perspectivele de viitor ale pieței. O firmă care se așteaptă să aibă o cerere solidă, pe termen mediu și lung, va opta pentru dotare tehnologică, cu scopul de a-și crește productivitatea. Pentru a atinge acest obiectiv, aceasta poate să apeleze la resursele financiare proprii sau la credite. Desigur, dacă firma estimează reducerea cererii pe termen mediu și lung, se vor evita investițiile în echipamente tehnologice.
Articol în versiune audio: partea 1 și partea 2
Antreprenorii aleg între muncă și tehnologie
Practic, companiile trebuie să aleagă între investițiile în capital uman sau tehnologie. Teoria economică ne spune că, pe termen scurt și mediu, pentru o întreprindere este mai ușor să ajusteze forța de muncă utilizată. Până într-un punct, aceasta poate majora producția prin utilizarea de capital uman. După acest punct, care reflectă un raport între forța de muncă și tehnologie, productivitatea scade sub nivelul necesar obținerii de profituri. Investițiile în capital tehnic sunt mai complicate pentru că presupun o reorganizare complexă și se amortizează într-o perioadă îndelungată de timp. Înainte să achiziționeze echipamente tehnologice, firma trebuie să aibă certitudinea că piața produsului său este solidă. Problema este că echipamentele specifice industriei sunt costisitoare și nu pot fi valorificate pe alte piețe. Deci, o prăbușire a pieței ar însemna o investiție ineficientă în echipamente.
Este ușor de înțeles de ce angajatorii preferă să-și majoreze ponderea capitalului uman. Din toamna anului 2020, suntem bombardați constant cu articole în care se evocă disperarea firmelor care vor să angajeze și nu au pe cine. Nu se zice însă nimic despre necesitatea ca firmele să investească în automatizare. Pentru că acestea știu că, pe termen mediu și lung, cererea de pe piață urmează să scadă.
Cererea de produse și servicii nu este constantă
Comportamentul companiilor sugerează că acestea nu se așteaptă la o cerere care să rămână la nivelul acesta. Așteptările sunt ca economia să intre în recesiune și să fie necesară ajustarea schemei de personal.
Acest fenomen poate fi explicat mai ușor prin raportarea la industria turismului din România. Pe fondul crizei anuale de personal, operatorii turistici ar putea să automatizeze parțial procesul de oferire de servicii. Nu o fac însă pentru că sezonul estival este scurt și prelungit artificial prin diferite artificii. De exemplu, turismul pe litoral este puternic dependent de durata vacanței de vară a elevilor. Reducerea acesteia ar micșora semnificativ cererea pentru turismul de pe litoral sau ar crea o aglomerație semnificativă. Cum infrastructura de turism de pe litoral este folosită la capacitate maximă doar 2-3 luni pe an, operatorii preferă să se bazeze aproape exclusiv pe capital uman.
Piața ne spune că antreprenorii se așteaptă la recesiune
Cererea de personal din ultimele luni pare să fie una greu de explicat, dar aceasta are o justificare logică. Fenomenul de pe piața muncii ne confirmă că angajatorii se așteaptă la o recesiune economică de durată. Din această cauză, ei preferă să crească numărul de salariați. Ulterior, când cererea de bunuri și servicii scade, echipa de angajați poate fi ajustată relativ ușor. Este totuși evident că nu trebuie să ne bucure cererea de muncă pentru că aceasta anunță recesiunea.