Categorii
Scurte

Criza începe cu foc de artificii

În România, efectul Lipstick a luat o formă ciudată cu ocazia acestor sărbători de iarnă. Astfel, în forma particulară românească, rujurile au fost înlocuite cu pocnitori și artificii. Românii au cumpărat mai multe petarde și pocnitori ca în alți ani. Bubuiturile și luminile din noaptea de Revelion par să confirme această ipoteză. Abuzul de materiale pirotehnice sugerează o încercare de compensare a pierderii puterii de cumpărare.

În România, criza începe cu foc de artificii. La finalul lui 2023, populația s-a aprovizionat cu cantități mari de materiale pirotehnice și a marcat cu entuziasm trecerea în noul an. Această cerere anormală ne confirmă pierderea puterii de cumpărare și perspectivele intrării în recesiune. Situația este atât de sumbră încât este greu de crezut că economia va putea fi relansată în 2024.

Anul acesta, mai mult ca în cei precedenți, artificiile și petardele au pus stăpânire pe noaptea de revelion. Creșterea apetitului pentru materiale pirotehnice are o explicație economică. Degradarea mediului economic și a puterii de cumpărare a determinat schimbarea comportamentului de consum. În contextul restrângerii bugetelor individuale, mulți și-au redus consumul și au renunțat la planurile de vacanță pentru sărbători. În paralel, a apărut un consum de compensare asemănător celui descris de efectul Lipstick. Conform acestui efect, observat statistic în SUA, atunci când puterea de cumpărare scade, crește cererea pentru bunuri premium cu valoare mică. Astfel, o persoană care nu-și mai permite produsele cosmetice cu care s-a obișnuit va continua să cumpere produse premium mici, precum rujurile, pentru a-și păstra stima de sine.

Cu ocazia acestor sărbători, mulți români au cumpărat produse care le permit să-și afirme păstrarea statutului social. Unii s-au orientat spre materiale pirotehnice pentru a le demonstra celor din proximitate că sunt potenți financiar. Practic, prin focurile de artificii și zgomotul de fundal s-a încercat justificarea petrecerii revelionului la domiciliu în locul unui restaurant sau a unei cabane. De asemenea, ei au încercat să-și inducă și o atmosferă specifică sărbătorilor.

Predicția noastră s-a adeverit

Acum câteva luni am făcut o predicție pe acest site. Scumpirile repetate din HoReCa și degradarea puterii de cumpărare a dus la o scădere a cererii care are potențialul să schimbe comportamentul de consum din această industrie. Anul acesta, mai mult ca oricând în ultima decadă, am asistat la o revenire a petrecerilor de apartament.

Cine a ieșit afară la cumpăna dintre ani a putut remarca că artificiile au fost distribuite uniform în localități. Dacă în anii trecuți erau concentrate în câteva zone, precum centrele localităților și zonele cu vad comercial, acum acestea au fost bine distribuite în zonele rezidențiale.

De Gabriel

Sunt economist și scriu aici în timpul liber. Nu sunt infailibil și continui să învăț din greșelile mele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *