În România, când se lucrează la bugetul pentru anul următor se pleacă mereu de la premisa creșterii economiei și a veniturilor publice. Guvernul României ar trebui să adopte o strategie prudențială în care să elaboreze bugetul plecând de la ipoteza stagnării economice. Citește în continuareBugetul ar trebui construit pe PIB-ul curent
Etichetă: cheltuieli bugetare
Guvernul României este într-o situație ingrată. Se pare că instituția nu reușește să găsească soluții la problema deficitului bugetar. Toate inițiativele Guvernului par să se bazeze pe direcționarea responsabilității către mediul privat, dar aceste soluții nu pot funcționa pe termen mediu și lung.Citește în continuareSingura soluție este tăierea cheltuielilor
Guvernul a ajuns la fundul sacului
Guvernul României are probleme tot mai mari cu închiderea bugetului pe 2023. La cum se prezintă deficitul bugetar la 9 luni, sunt șanse extrem de mari ca la finalul anului să-l depășească pe cel din 2022. În încercarea de a opri blocarea fondurilor europene, Guvernul României a apelat la niște ordonanțe ale disperării. În cel mai bun caz, acestea vor reuși doar să amâne problemele pentru 2024.Citește în continuareGuvernul a ajuns la fundul sacului
Luna de miere a economiei s-a terminat
Evaluările pozitive ale economiei României par să țină de domeniul trecutului. Într-o perioadă de doar câteva luni, situația s-a degradat extrem de mult și viitorul nu pare să fie unul care să ne ofere motive de optimism.Citește în continuareLuna de miere a economiei s-a terminat
Datele provizorii ne arată că economia României a crescut cu doar 0,1% în trimestrul 1 din 2023. În același timp, statul român a construit bugetul pentru acest an luând în calcul o creștere economică fantezistă. Guvernul este obligat acum să taie din cheltuielile planificate, pentru a nu pierde deficitul de sub control.Citește în continuareEconomia României a blocat entuziasmul guvernamental
„Zero Taxe” poate relansa economia
Propunerea USR+, de eliminare a impozitului și a contribuțiilor sociale pentru venituri în limita unui salariu minim brut, este o măsură extrem de îndrăzneață. Implementarea ei ar priva bugetul public de circa 60 de miliarde de lei pe an. O parte din această pierdere ar putea fi compensată prin încasarea de TVA, prin creșterea numărului de angajați, prin majorări salariale etc. Altă parte din reducere ar putea fi acoperită prin reduceri ale cheltuielilor bugetare sau prin tăierea unor cheltuieli de risipă, gen fondurile alocate programului PNDL. In extrem, ar putea fi majorate alte categorii de taxe. Acoperirea sau nu a acestui deficit nu schimbă însă faptul că eliminarea taxelor pe salariul minim ar putea fi un factor de stimulare a creșterii economice. Citește în continuare„Zero Taxe” poate relansa economia
Recesiunea economică din acest an va fi însoțită de o criză de încredere interpersonală. Dacă la crizele din trecut, vinovatul era ușor de demonizat, fie că era vorba de administrații publice corupte, de bănci lacome sau de investitori speculativi, acum responsabilul este unul misterios. Am ajuns să îi privim cu suspiciune pe cei care strănută, pe cei care fac cumpărături de panică, și pe cei care vin din afara țării. Am intrat într-o criză de încredere socială. Și în lipsa încrederii, asocierea și formarea brută de capital pentru IMM-uri, devine un deziderat tot mai greu de atins. Citește în continuareEconomia României între panică și criză de încredere