Comerțul de tranzit (Tranzit Trade) privește activitățile economice de transport produse, pe teritoriul unei țări, care nu este de destinație. Țara de tranzit asigură doar culoarul de transport, aceasta nu este o parte directă în tranzacția internațională. Prin activitatea de comerț de tranzit se asigură circulația produselor între granița de intrare în țară și cea de ieșire.
Delimitarea comerțului de tranzit are sens în special când vorbim despre transporturi rutiere, feroviare sau navale. Prin extensie, putem include în comerțul de tranzit și transportul aerian, atunci când avioanele cargo tranzitează spațiul aerian al unei țări. În general, transportul maritim se efectuează prin ape non-teritoriale, dar există situații când și acesta presupune tranzitul unor ape teritoriale. De exemplu, acest lucru se poate întâmpla în strâmtorile sau canalele maritime.
Pentru a exemplifica acest concept putem să utilizăm exemplul exporturilor de cereale din Ucraina. Pe fondul războiului de agresiune, declanșat de Rusia în februarie 2022, rutele de export principale din Ucraina au fost blocate. Pentru a evita blocajul impus de Rusia la porturile de la Marea Neagră, Ucraina s-a reorientat cu rapiditate spre exportul prin țările de la granița de vest. În acest context, prin România au trecut cantități record de cereale ucrainene, cu transporturi fluviale, rutiere și feroviare.
Cerealele care au intrat în România nu au fost destinate consumului intern, ci doar s-au aflat în tranzit. Cea mai mare parte au ajuns în portul Constanța, de unde au fost încărcate pentru a fi expediate mai departe. Restul au tranzitat România spre vestul Europei.