Inflație prin prețuri

Prin inflație prin prețuri (Price inflation) ne referim la situația în care, într-o economie, are loc o creștere a prețurilor pentru produse și servicii, raportat la o perioadă de timp precedentă, de regulă o lună sau un an. Acest tip de inflație se asemănă cu cel pe bază de costuri, dar diferența cauza declanșării. În acest caz, în primă fază, creșterea prețurilor nu este determinată de majorarea costurilor. Ulterior, pe măsură ce firmele se aprovizionează vor experimenta creșteri de costuri și vor majora din nou prețurile.

Inflația prin prețuri
Sursa: Inițiativa Privată

În graficul de mai sus, putem observa ce se întâmplă pe piață în cazul inflației prin prețuri. Piața se află într-o stare inițială de echilibru când are loc o creștere generală a prețurilor. Producătorii ar fi dispuși să vândă la nivelul q2, dar acest lucru ar fi posibil doar dacă ar crește cererea. La prețurile actuale, clienții sunt dispuși să achiziționeze doar cantitatea q1. Acest lucru forțează reducerea ofertei, curba acesteia deplasându-se la stânga.

Dintre cauzele majore ale acestui tip de inflație, putem menționa:

  • creșterea cantității nominale de bani dintr-o economie care determină o majorare a cererii;

În acest caz, excesul de bani ieftini din piață va determina scumpirea bunurilor și serviciilor.

  • reducerea concurenței pe unele piețe;

Într-o țară în care industriile evoluează spre monopoluri, prețurile ar putea fi crescute în mod artificial. Lipsa concurenței va încuraja firmele să-și impună prețurile preferate.

  • presiunea taxelor asupra prețurilor de vânzare.

Uneori prețurile cresc datorită modificării taxelor. De exemplu, majorarea taxei pe valoare adăugată ar putea genera creșteri de prețuri în toate straturile economiei. Această taxă nu este un cost pentru firmă, dar influențează direct formarea prețurilor.