Prin transparență (Transparency) ne referim la măsura în care în care pe piață există deschidere, claritate și acces la informații. Un sistem economic transparent este unul în care toți jucătorii de pe piață au acces aproape simultan la informații de calitate. Când accesul la informații este limitat, se poate spune despre piață că este opacă.
Transparența unei piețe poate fi analizată din perspective variate:
- publicare corectă de informații – Instituțiile publice și firmele oferă informații complete și corecte în raportările oficiale.
- transparență fiscală – Politica fiscală a guvernului trebuie să fie una predictibilă și stabilă pe termen scurt și mediu.
- transparența pieței – Informațiile privind prețurile și cantitățile trebuie să fie disponibile agenților de pe piață.
- reglementări transparente – Guvernul și Parlamentul trebuie să fie transparenți în elaborarea și implementarea legilor. Acestea trebuie să parcurgă toți pașii necesari pentru ca publicul să aibă timp să le dezbată sau conteste.
În scenariul ideal, al concurenței pure și perfecte, transparența pieței ar trebui să fie perfectă. Altfel spus, toți agenții de pe piață ar trebui să aibă acces instant la orice informație relevantă.