Cum poate fi implementată propunerea USR+ este un subiect care merită discutat. USR+ a adus pe piața politică o propunere care șochează prin radicalismul ei, eliminarea tuturor taxelor (CAS, CASS și impozitul pe venit) pentru câștigurile salariale echivalente cu un salariu minim brut. Măsura are potențialul să revitalizeze o economie care este sufocată de restricțiile COVID-19. Din păcate, după cum am menționat deja, nu există resurse publice pentru ca această propunere să fie implementată. În scenariul optimist, România va încheia anul 2020 cu un deficit aproape de 10%. Pentru a ajunge iar la un deficit de sub 3%, guvernul va trebui să implementeze un program complex, pe o durată de 2-3 ani, pentru restructurarea aparatului bugetar, eliminarea facilităților fiscale, reducerea risipei banilor publici și creșterea investițiilor publice.
Evident că, în ani care se anunță foarte dificili, statul nu se va angaja la o măsură care va determina o reducere imediată a veniturilor cu € 12 miliarde. Cu toate acestea, există o soluție pentru implementarea propunerii USR+, de eliminare a taxelor aferente veniturilor egale cu salariile minime brute. Este clar însă că aplicarea bruscă a acestor măsuri ar fi brutală pentru bugetul public.
Soluția ar putea fi aplicată etapizat
Soluția mai elegantă ar fi ca suma scutită să fie crescută etapizat. De exemplu, suma scutită de taxe ar putea creștere anual cu 250 de lei până s-ar atinge nivelul salariului minim. Dacă se observă efecte pozitive pragul ar putea fi crescut după un an sau doi.
USR+ propune o formă de impozitare progresivă fără cote care are marele avantaj că nu descurajează munca. În plus, spre deosebire de alte proiecte (link) aceasta are avantajul că lasă bani în plus celor care au venituri mai mici. Dar, aplicarea bruscă a acestor măsuri are două probleme majore: creșterea bruscă a deficitului public și riscul producerii inflației, cauzat de majorarea salariilor minime nete cu 71% peste noapte.
Eliminarea taxelor pentru 250 de lei le-ar aduce salariaților o creștere a venitului net cu 103,75 lei. Suma este echivalentă cu taxele care nu ar mai fi aplicate pe suma scutită. Efortul statului, în 12 luni de zile, pentru 5,5 milioane de angajați, ar fi de 6,85 miliarde de lei. Aceasta ar fi scăderea vizibilă a încasărilor la buget. La curs mediu al lunii octombrie (€1 = 4,8733 lei) însemna o reducere a încasărilor bugetare cu €1,4 miliarde. În cazul creșterilor salariale mici, tendința salariaților este de a le orienta spre consum, deci o parte a reducerii încasărilor va fi recuperată din creșterea încasărilor de TVA. Statul ar câștiga spațiu de manevră pentru ajustarea cheltuielilor, decât dacă taxele ar fi eliminate brusc pentru 2230 de lei.
Avantajele creșterii etapizate ar fi:
- angajații cu salarii minime s-ar bucura imediat de creșteri ale nivelului de trai;
- salariile ar fi majorate fără ca firmele să-și crească nivelul cheltuielilor salariale;
- ar scădea riscurile inflaționiste pentru că salariile minime nete ar crește cu 8% și nu cu 71%;
- statul ar avea timp să identifice surse pentru acoperirea deficitului;
- dacă măsura produce efecte pozitive, pragul pooate fi crescut;
- fondurile de pensii ar evita șocul reducerii bruște a contribuțiilor;
- etc.
Pragul de 250 lei este aleatoriu și, dacă există spațiu fiscal, guvernanții ar putea să-l crească la 500 lei sau 750 lei. Deci, etapizarea este soluția la cum anume poate fi implementată propunerea USR+.
2 răspunsuri la “Cum poate fi implementată propunerea USR+”
[…] economice. Singurul mod etic în care ar putea fi implementată această măsură constă în etapizarea implementării pentru toate […]
[…] cea mai bună la această problemă este propunerea USR+, de scădere a taxelor pe muncă pentru salariile minime. Chiar dacă ar fi aplicată treptat […]