Abundența (Abundance)

Abundența (Abundance) în economie se referă la disponibilul de resurse sau de produse și servicii de pe piață. Aceasta este opusă conceptului de raritate. Cu cât o resurseă este mai abundentă, cu atât o companie se va aproviziona mai ușor. Pe o piață bine aprovizionată cu produse, prețurile acestora vor tinde să fie scăzute. Abundența…

Acapararea pieței (Cornering the market)

Acapararea pieței (Cornering the market) este procesul prin care o persoană fizică sau juridică obține o controlul unei piețe. Conceptul se poate referi la a fi proprietar asupra unei părți a pieței sau la a controla oferta ei. Pe piața bursieră, o entitate poate deține suficiente acțiuni sau stocuri de mărfuri încât să controleze efectiv prețurile…

Accelerator (Accelerator)

Acceleratorul (Accelerator) sau efectul de accelerare este un concept Keynesian utilizat pentru a explica efectul de antrenare al investițiilor realizate într-o economie națională. Astfel, efectul de accelerare se referă la impulsul pozitiv pe care îl are creșterea investițiilor. Investiția fiind o componentă cheie a cereri agregate. De exemplu, atunci când venitul și consumul indivizilor cresc,…

Acceptator de prețuri (Price taker)

Un acceptator de prețuri (Price taker) este o persoană fizică sau juridică forțată să accepte prețurile pieței. Actorii economici care acceptă prețurile existente au o cotă prea mică de piață pentru a le influența. Aceștia nu își pot negocia prețuri mai favorabile. Acceptatorii de prețuri se întâlnesc pe majoritatea piețelor care se adresează publicului larg.…

Acciza (Excise Duty)

Acciza (Excise Duty) este o taxă indirectă de descurajare a consumului,  impusă în special pentru produse poluante, de exemplu, petroliere, sau care dăunează grav sănătății, precum tutunul și alcoolul. Accizele sunt impuse persoanelor juridice și deci incluse în prețul de vânzare. Practic, acestea sunt transferate către consumatorii finali. Accizele se aplică pe produse indiferent de…

Achiziție (Procurement)

Achiziția (Procurement) este procesul prin care, în cadrul unei organizații, sunt achiziționate materii prime, produse sau servicii. Procesul de achiziție este mai complex decât cel de cumpărături al unei persoane fizice. Acesta implică mai multe departamente dintr-o companie și are mai multe etape: cercetare piață; cerere ofertă; analiză ofertă; contractare; plată; servicii post-vânzare; etc.

Achiziție externă (External procurement)

Achiziția externă (External procurement) este procesul prin care firma cumpără, de la un vânzător extern, materii prime, produse sau servicii. Pe lângă etapele uzuale ale unui proces de achiziție, într-una externă apar și procedurile de vămuire a produselor.

Achiziție internă (Internal procurement)

O achiziție internă (Internal procurement) este procesul care are loc în cadrul corporațiilor formate din firme cu personalitate juridică distinctă. Tranzacțiile de materii prime, resurse, bunuri sau servicii între firme din cadrul unei corporații sunt înregistrate drept achiziții în contabilitate.

Achiziție privată (Private procurement)

O achiziție privată (Private procurement) este procesul prin care organizații orientate spre obținerea de profit achiziționează materii prime, resurse, bunuri și servicii, pentru a le utiliza în procesele lor interne de producție.

Achiziție publică (Public procurement)

O achiziție publică (Public procurement) este procesul prin care o autoritate publică achiziționează, de la companii, mărfuri, bunuri și servicii.