A doua revoluție industrială (The Second Industrial Revolution) este un proces istoric în care economiile lumii au înregistrat progrese tehnologice remarcabile într-o perioadă scurtă de timp. Aceasta este cunoscută și sub numele de revoluția tehnologică și a avut loc între 1870 și 1914, la declanșarea primului război mondial. Similar primei revoluții industriale, în această perioadă…
Arhive: Glossary
A patra revoluție industrială (The Fourth Industrial Revolution) este un proces istoric care loc în prezent și în care se înregistrează salturi tehnologice spectaculoase în învățarea automată (machine learning), IOT (Internet of things), realitatea augmentată și inteligența artificială. Această revoluție este cunoscută și sub forma acronimului 4IR sau prin Industrie 4.0. Termenul a fost propus prima…
A treia revoluție industrială (The Third Industrial Revolution) este procesul istoric în care s-au înregistrat progrese tehnologice remarcabile într-un interval scurt de timp. La scară istorică, salturile tehnologice sunt comparabile cu cele din prima și a doua revoluție industrială. Procesul a avut loc între 1948 și începutul secolului XXI. Acesta a presupus adoptarea pe scară…
Abundența (Abundance) în economie se referă la disponibilul de resurse sau de produse și servicii de pe piață. Aceasta este opusă conceptului de raritate. Cu cât o resurseă este mai abundentă, cu atât o companie se va aproviziona mai ușor. Pe o piață bine aprovizionată cu produse, prețurile acestora vor tinde să fie scăzute. Abundența…
Acapararea pieței (Cornering the market) este procesul prin care o persoană fizică sau juridică obține controlul asupra ofertei unui produs sau serviciu. Conceptul se poate referi la a fi proprietar asupra unei părți a pieței sau la a controla oferta ei. Pe piața bursieră, o entitate poate deține suficiente acțiuni ale unei firme sau stocuri…
Acceleratorul (Accelerator) sau efectul de accelerare este un concept Keynesian utilizat pentru a explica efectul de antrenare al investițiilor realizate într-o economie națională. Astfel, efectul de accelerare se referă la impulsul pozitiv pe care îl are creșterea investițiilor. Investiția fiind o componentă cheie a cererii agregate. De exemplu, atunci când venitul și consumul indivizilor cresc,…
Un acceptator de prețuri (Price taker) este o persoană fizică sau juridică forțată să accepte prețurile pieței. Actorii economici care acceptă prețurile existente au o cotă prea mică de piață pentru a le influența. Aceștia nu își pot negocia prețuri mai favorabile. Acceptatorii de prețuri se întâlnesc pe majoritatea piețelor care se adresează publicului larg.…
Acciza (Excise Duty) este o taxă indirectă de descurajare a consumului, impusă în special pentru produse poluante, de exemplu, petroliere, sau care dăunează grav sănătății, precum tutunul și alcoolul. Prin acest tip de taxă, se urmărește descurajarea consumului de produse care au externalități negative. În mod ideal, sumele de bani colectate prin această taxă ar…
Achiziția (Procurement) este procesul prin care, în cadrul unei organizații, sunt achiziționate materii prime, produse sau servicii. Procesul de achiziție este mai complex decât cel de cumpărături al unei persoane fizice. Relațiile B2B pot să fie extrem de complexe și dificil de implementat. Un proces de achiziție implică mai multe departamente dintr-o companie și are…
Achiziția externă (External procurement) este procesul prin care firma cumpără, de la un vânzător extern, materii prime, produse sau servicii. Altfel spus, prin acest proces, firma se aprovizionează parțial sau total de pe o piață externă. O achiziție de acest tip presupune realizarea unui import. Cumpărătorul va trebui să pregătească și formalitățile de transport și…